Updates voor Africa Twin & Africa Twin Adventure Sports

Honda’s CRF1100L Africa Twin-familie kreeg een update voor modeljaar 2022. Euro5-klaar waren ze al sinds ze in 2020 een fikse make-over en een grotere longinhoud kregen, de koppelrijke 1.084cc paralleltwin (102 pk, 105 Nm) blijft dus dezelfde.

De updates beperken zich dan ook veelal tot een paar praktische en cosmetische tweaks.  Zo behoort een bagagedrager nu tot de standaard uitrusting en werden op beide modellen de DCT-instellingen vernieuwd.

De Africa Twin krijgt nieuwe ‘Big Logo’-graphics en die heten zo omdat er, welja, in het groot een Africa Twin-logo opstaat. Ook de Adventure Sports krijgt nieuwe graphics (‘Cracked Terrain’). Het windschermpje van die laatste werd korter en is in de hoogte verstelbaar (5 standen).  

Fijn, maar waar we met z’n allen eigenlijk op zitten te wachten is meer nieuws over de op stapel staande NT1100 sporttoerder op basis van de Africa Twin. Geruchten over een toermotor met het Africa Twin-blok doen al maanden de ronde en begin dit jaar werd de typebenaming NT1100 gepatenteerd, er werden ook patenten ingediend voor een straatgericht frame rond een Africa Twin-blok. Onlangs doken er typegoedkeuringsdocumenten op voor twee versies – NT1100A en NT1100D (de DCT-versie dus) – waarin ook details te zien waren over gewicht, vermogen en afmetingen. Honda houdt de lippen vooralsnog stijf op elkaar, maar lang kan het nu toch echt niet meer duren…



Deel


Gerelateerde artikels

Terwijl je in de vertrekhal van de luchthaven zit te wachten om te boarden naar het zuiden van Spanje waar

Toen Yamaha in 1991 met de TDM 850 op de proppen kwam, zette het merk met die vreemde eend/gewaagde gok

We gaan er geen doekjes om winden: terwijl elektrische scootertjes voor de stad en alles wat daarrond ligt intussen gemeengoed

Ultiem veilig is het misschien niet, handschoenen die stoppen bij de pols. Ga je op je giechel, dan zijn je