Uit het krat gehaald: Harley-Davidsons dikste blok ooit!

Over Harley’s recente meug naar elektrische krachtbronnen is de afgelopen maanden desdanig veel inkt gevloeid, dat een mens zou vergeten dat de Amerikanen ook nog dikke V-twins bouwen. Erg dikke exemplaren zelfs, als we hun kersverse worp bekijken: de Screamin’ Eagle Milwaukee-Eight 131 , ofte 2.147cc aan V-power.

 class=
De losse onderdelen van de 131 Crate Engine


Om aan die potige longinhoud te komen, wordt de slag van 127mm uit de Milwaukee-Eight 114ci-blokken behouden, terwijl de boring groeit tot 109,5 mm. Daarenboven worden de 131’s uitgerust met CNC-gefreesde cilinderkoppen (in- en uitlaat), een 64mm gasklephuis, een nokkenas met extra hoge kleplift, en een setje Screamin’ Eagle Street Cannon dempers. Alles opgeteld goed voor 123 pk aan topvermogen op 5.500 tpm en een koppelpiek van 178 Nm bij 4.000 tpm. De compressieratio zou daarenboven 10,7:1 bedragen.

 class=


Het blok is een bolt-in vervangmotor voor de H-D Touring-machines vanaf 2017, althans de exemplaren die oorspronkelijk een olie- of twin-gekoeld blok in het frame hadden. Extra voordeel van zo’n ‘motor-uit-het-krat’ is dat de fabrieksgarantie blijft gelden – in tegenstelling tot wanneer je zelf aan ‘t knutselen gaat met losse upgrades.

Prijzen van 6.195 dollar (5.602 euro) voor de olie-gekoelde versie en 6.395 dollar (5.793 euro) voor de twin-gekoelde versie doen de ronde, maar werden nog niet bevestigd. En ook of H-D het blok in Europa zal verkopen valt nog af te wachten… Wordt ongetwijfeld vervolgd.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red