Uit de oude doos: Honda ATC250R

Honda ATC250R

Tijdens onze nachtelijke YouTube-zoektochten botsen we af en toe op een pareltje. Soms is de audio- en beeldkwaliteit niet helemaal zoals we vandaag gewend zijn, maar daar kijken we met de glimlach doorheen en we hopen van jullie hetzelfde.

In de vroege jaren 70 lanceerde Honda de ATC of All Terrain Cycle, een nieuw voertuigconcept dat we nu beter kennen als een trike.  Met z’n dikke ballonbanden en beperkte vermogen was de oorspronkelijke ATC bijna schattig te noemen.

Enig probleempje: de Japanners waren in de jaren 80 verwikkeld een vermogenswedloop en er vond steeds meer (lees: krachtigere) tweetakttechnologie zijn weg naar de trike. Er gebeurden dan ook veel zware ongevallen met de intussen zeer krachtige driewielers, ze staan trouwens nog steeds bekend als een van de gevaarlijkste motorfietsen ooit gebouwd. De ATC ging namelijk sneller op z’n zij dan een dronken koe met een herseninfarct, meestal met de rijder eronder. 

Uiteindelijk kwamen de Japanse constructeurs vrijwillig een productieverbod overeen dat op 1 januari 1988 inging. De 1986 Honda ATC250R wordt nog steeds gezien als de ultieme trike. “We wilden je graag wat info over de concurrentie meegeven…”, aldus Honda nog in onderstaand promofilmpje, “… maar helaas, die is er niet!”

Deel

Gerelateerde artikels

Royal Enfield Interceptor 650

Voorjaarsvoordelen bij Royal Enfield

Nog tot 1 juni kun je voordeel scoren op verschillende Royal Enfield-modellen. Het voorjaarsvoordeel loopt op tot 600 euro en kan ingezet worden als korting

BMW M 1000 XR

Kort getest: BMW M 1000 XR

De standaard BMW S 1000 XR al redelijk indrukwekkend als ‘kwieke toermachine’? Hm, het kan natuurlijk altijd kwieker. En gekker. Laat dat maar aan de M-divisie over

KTM 990 Duke

KTM 990 Duke wordt nog scherper …

… of in elk geval: scherper geprijsd. Voordien moest je op KTM’s comeback kid 17.290 euro  stukslaan, maar de Oostenrijkers gingen aan de slag met