Tweedehands: Triumph Street Triple 675 (R) (2007-2012)

Triumph Street Triple 2007

Toen Triumph in 2005 de Daytona 675 lanceerde, wisten de productontwikkelaars in Hinckley al dat het volledig gekuipte model met clip-ons een naakte afgeleide zou krijgen. De Street Triple 675 verscheen twee jaar later ten tonele, op dat moment konden de Triumph-bazen onmogelijk vermoeden dat de driepitter roadster de middenklasse zou gaan domineren.

Op het eerste gezicht lijkt het alsof Triumph voor de Street Triples van de eerste generatie niet veel moeite gedaan heeft. Ze stripten de Daytona 675 van zijn kuipwerk, vervingen de clip-ons door een stuur en mikten er een stel ronde koplampen van de Speed Triple tegenaan.

De aankleding van de eerste modellen was ook relatief karig met weinig instelmogelijkheden voor de vering en een bescheiden stel axiaal gemonteerde tweezuigerremklauwen van Nissin. Desondanks volstond dat pakket wel om het segment van de middenklasse roadsters meteen overhoop te gooien.

Triumph Street Triple 2007

De Street Triple 675 is een van de motoren waarmee Triumph zijn groeispurt inzette én tegelijk duidelijk maakte dat meer produceren perfect te rijmen valt met een prima bouwkwaliteit. Een jaar na de introductie van de Street Triple 675 zette Triumph er een R-versie naast met volledig instelbare vering en radiaal gemonteerde vierzuigerremklauwen.

Hoewel zeker de R-modellen meestal bereden zijn door motorrijders met een heel soepele rechterpols, kan je ook deze vijftien jaar oude machines nog met vertrouwen kopen. Ten eerste omdat de bouwkwaliteit van de Street Triples echt wel in orde is. Dat het dashboard geen brandstofmeter heeft is jammer, maar geen drama. En dat de passagiersplek vrij bescheiden is, kan je een compacte roadster niet verwijten.

Puur qua bouwkwaliteit zit de Street Triple prima in mekaar, het enige ‘probleem’ dat zou kunnen opduiken is dat de motor als hij warm is niet altijd meteen start. De tweede reden waarom je met een gerust hart een Street Triple van de eerste generatie kunt kopen is het feit dat Triumph een heel degelijk dealernetwerk heeft.


Last but not least wordt de 675 driecilinder in een licht aangepaste vorm nog altijd gebruikt in de Trident 660 en de Tiger Sport 660, dus onderdelen zijn zowel nieuw als tweedehands nog ruim in omloop. Triumph heeft onnoemelijk veel Street Triples verkocht en een flink percentage van die motoren zijn in onderdelen in magazijnen terechtgekomen. Blokken, vorken, uitlaatdempers (veel eigenaars hebben de originele inox thermoskannen vervangen door lichtere carbon dempers met een diepere grol) en dashboards vind je nog in overvloed.

De Street Triple 675 en Street Triple 675 R waren nieuw al scherp geprijsd en blijken nu vrij waardevast te zijn. Voor een Street Triple 675 van 2007 met redelijk wat kilometers op de klok betaal je 3.500 euro, voor een goed bewaarde Street Triple 675 R met een lage kilometerstand gaat dat naar maximaal 6.500 euro. Ideaal voor wie er een tweede speelfiets (of circuitmotor) bij zoekt of beginners die met een beperkt budget op zoek zijn naar een betrouwbare karaktermotor.

Triumph Street Triple 2007

Vloeistofgekoelde drie-in-lijn • 675cc • 107 pk • 182 kg • 17,4 l • € 3.500 – € 6.500

Deel

Gerelateerde artikels

8h Spa 2024

EWC 8h van Spa 7 en 8 juni

Begin juni vindt op Spa-Francorchamps de Belgische ronde van het Endurance World Championship plaats: de 8h of Spa Motos. Hoezo, 8 uur? Dat waren er

KicXblog middelvinger

De middelvinger

De krokussen staan in bloei, de lammetjes springen door de wei, het sompige moeras (voorheen tuin) is eindelijk doorwaadbaar en de dijken worden stuk voor