Tweedehands: Husqvarna Nuda (R) (2012-2013)

Husqvarna Nuda

Op 19 juli 2007 zette Herbert Diess, General Director van BMW Motorrad, zijn handtekening onder een contract waarmee BMW Husqvarna van Claudio Castiglioni kocht. Vijf jaar later verkocht BMW het merk alweer aan Stefan Pierers KTM Group, een dikke illusie rijker en vele euro’s armer. BMW wou met Husqvarna de doorbraak op de offroadmarkt forceren en tegelijk jonge motorrijders lokken met sensationele wegmotoren. De Nuda en de Nuda R als belangrijkste modellen.

Voelt de nieuwe BMW F 900 XR aan als een grote supermotard met kuipwerk, dan was dat supermotogevoel al overvloedig aanwezig in de Husqvarna Nuda en Nuda R die in 2011 gelanceerd werden. Daarvoor werd de eerder brave paralleltwin uit de BMW F 800-reeks 100cc opgeboord, de nokkenassen werden wat scherper geslepen, de zuigers aangepast en de compressieverhouding gevoelig opgekrikt.

Husqvarna Nuda

De 105 pk die van al die inspanningen het resultaat waren, zouden nu nog probleemloos hun mannetje kunnen staan. Zeker als je weet dat de Nuda rijklaar slechts 195 kilo woog, ondanks het feit dat het stalen buizenframe een weinig geïnspireerde afgeleide was van het frame van de BMW F 800 GS. De standaard Nuda kreeg Sachs vering voor en achter, de Nuda R mocht de weg op met een Öhlins achterveer, hoogwaardiger Brembo remmen en een iets kortere eindoverbrenging die weliswaar de topsnelheid wat beperkte, maar brutere acceleratie bood. En daar was het de Nuda-rijder toch voornamelijk om te doen.

De Nuda zag er dertien jaar geleden al vet uit en is dat vandaag nog altijd, met dank aan het minimalistische kuipwerk, de aparte kop en het unieke voorspatbord. De motor moest het opnemen tegen de Aprilia Shiver 750, de Ducati Hypermotard 796 en in mindere mate de KTM 990 SMT, aan het eind van de jaren 00 waren supermoto’s met iets grotere longinhoud best populair.

Husqvarna Nuda

De Nuda stond beslist zijn mannetje, want de paralleltwin overtuigde meteen met zijn gretigheid. Het donkere, diepe uitlaatgeluid was redelijk verslavend en ook op de stuureigenschappen viel weinig of niks af te dingen. Naar supermotard-normen was de zithouding best ruim en het minimale kapje boven de koplamp verminderde de winddruk op efficiënte wijze tot snelheden van pakweg 120 kilometer per uur.

Omdat BMW Husqvarna begin 2013 alweer van de hand deed, was de Nuda geen lang leven gegund. Er zijn dan ook relatief weinig Nuda’s geproduceerd waardoor de motor tweedehands vrij zeldzaam is. De Nuda was twaalf jaar geleden een nichemotor die vooral door ‘connaisseurs’ werd gekocht, vandaar dat de meeste tweedehands exemplaren die nu nog aangeboden worden in prima staat zijn. Wat niet betekent dat je zomaar blind een tweedehands Nuda kunt kopen, want er zijn technisch toch wel een paar aandachtspuntjes.

Husqvarna Nuda

Zo is de Nuda niet de eenvoudigste motor om aan te sleutelen. Nogal wat onderdelen zijn binnen een heel beperkte ruimte samengebracht, zodat je met kennis van zaken aan de slag moet gaan. Check het subframe op roestvorming want de kans bestaat dat er water in het subframe gelopen is waarna dat van binnenuit corrodeert. Belangrijk om te weten is ook dat door de korte periode dat de Nuda op de markt was, het aanbod aan reserveonderdelen relatief beperkt is. Gezien de pittige prijzen die er voor tweedehands Nuda’s nog gevraagd worden, kan je voor de aankoop dan ook maar beter een grondige technische controle doen.

Vloeistofgekoelde paralleltwin • 898cc • 105 pk • 195 kg • 13 l • € 6.500 – € 10.000

Deel



Gerelateerde artikels

Moto Guzzi V7 Sport

Kort getest: Moto Guzzi V7 Sport

Zo’n vijftig jaar geleden reed er een groene schicht molto velocemente rond het Comomeer: de V7 Sport. Na jaren is er eindelijk weer een V7