Tweedehands: Honda XL1000V Varadero (1998-2013)

Honda Varadero

Honda had in 1998 het lumineuze idee om de karaktervolle V-twin van de Firestorm in een hoogpoter-rijwielgedeelte-zonder-offroad-ambities te lepelen. Kwestie van de reislustige motorrijder een extra optie te bieden … en het hapje werd ook gesmaakt door het publiek.

Niet dat de Varadero indruk maakte met wulpse lijnen of duizelingwekkende prestaties, wel omdat de XL1000V vanaf de eerste versie degelijk in mekaar zat. De 996cc V-twin was tot een brave 94 pk teruggeschroefd, al belette dat de eerste carburatorgevoede versie niet om meteen als notoir drankorgel bestempeld te worden.

Honda Varadero

De eerste kopers hadden ook al vastgesteld dat de Varadero geen enkele offroad-ambities had, maar puur voor gebruik op de weg toch te zacht op zijn poten stond. Dat laatste viel dubbel op omdat de meeste klanten grote jongens en meisjes waren, de Varadero biedt dan ook een heel ruime zithouding.

Kijk je naar een tweedehands Varadero van de eerste generatie (1998-2003) dan is de kans reëel dat de carburatie in de loop der jaren is aangepast om het drankverbruik naar een aanvaardbaar niveau terug te brengen, terwijl ook de verenwinkel een upgrade gekregen zal hebben (dikkere vorkolie + progressief gewonden veren = een wereld van verschil).

Honda Varadero

In 2001 voorzag Honda de Varadero van een nieuwe schokdemper om het veringprobleem te tackelen, de echte oplossing volgde evenwel in 2003 bij de grote update van de XL1000V. In 2003 kreeg de Varadero injectie en een zesde versnelling die ‘m nog beter maakte om lange afstanden mee af te haspelen. Tegelijk gunde Honda zijn toermotor een facelift, al bleef het design bijzonder braafjes.

Het rijwielgedeelte werd wel flink onder handen genomen met hardere veren en minder veerweg om een strakker rijwielgedeelte te bekomen. Met succes. De toevoeging van een model met ABS in 2004 zorgde meteen ook voor de introductie van het DCBS (Dual Combined Brake System) waarbij de achter- en voorrem aan mekaar gekoppeld worden. Voor sommigen een reden om de motor links te laten liggen, anderen malen er niet om.

Honda Varadero

Een decennium nadat de laatste Varadero van de band rolde beginnen de tweedehands exemplaren schaarser te worden, al zijn ze er nog wel degelijk. De kilometerstanden kunnen flink oplopen, maar zijn helemaal geen reden om de motor niet in overweging te nemen want de bouwkwaliteit van de Varadero is die van alle Honda’s uit die tijd: simpelweg top. De kleine akkefietjes die er in het begin geweest zijn (een nogal goedkope schakelaar op de zijstandaard en een probleempje met een nokkenaskettinggeleider) zijn door Honda netjes onder garantie opgelost.

De Varadero was een van de allroads met wat minder uitstraling en al helemaal geen ambities om offroad te gaan, vandaar dat de gemiddelde Varadero-klant een zorgzame huisvader is die vooral veel (reis)kilometers maakt met de motor en zijn machine op tijd en stond onderhoudt. Dat, in combinatie met de bewezen Honda-bouwkwaliteit en het feit dat de motor naar een heel rustig karakter werd teruggetuned, zorgt ervoor dat de Varadero een aankoop zonder veel risico is. Hij zal je nog lang naar veel verre bestemmingen brengen, al zijn er ongetwijfeld veel motoren die dat op een opwindender manier doen.

Honda Varadero

Vloeistofgekoelde V-twin • 996cc • 94 pk • 269 kg • 25 l • € 1.750 – € 6.000

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red