Triumph Tiger 900: minder modellen, meer vermogen

Triumph Tiger 900 Rally Pro

Triumph is voor modeljaar 2024 flink met de bezem door het Tiger 900-gamma gegaan. Voor de zandhazen blijft enkel de Tiger 900 Rally Pro over, de Tiger 900 Rally sneuvelde. Wie vooral op de weg rijdt, heeft keuze uit de Tiger 900 GT en Tiger 900 GT Pro. De drie resterende negenhonderds krijgen meer vermogen, betere remmen en een upgrade van het elektronicapakket.

Kern van de zaak blijft de 888cc driecilinder met T-plane krukas en bijhorende 1-3-2 ontstekingsvolgorde. Dat blok had tot nog toe 95 pk en 87 Nm in de aanbieding, maar door een ‘optimalisatie van de motoronderdelen’ kon Triumph het vermogen opkrikken naar 108 pk en steeg het koppel naar 90 Nm.

Triumph Tiger 900 GT Pro

Wat er precies aan het blok veranderde meldt Triumph niet, de Britten zeggen er wel bij dat de vermogens- en koppelwinst over het volledige toerengebied voelbaar is en dat het de motor soepeler maakt in lage toeren. Nog volgens Triumph ging het typische karakter van het blok daarbij niet verloren, kers op de taart is dat het verbruik met negen procent werd verminderd.

Niet alleen motorisch kregen de Tigers een upgrade, alle drie gaan ze voortaan op weg met Brembo Stylema remklauwen die de bite leveren die bij een tijger past. Gekoppeld aan het verbeterde bochten-ABS zal het remsysteem bij een noodstop zelf de remkracht verdelen over voor- en achterwiel om de motor zo stabiel mogelijk te houden. Bij zo’n noodstop zullen meteen ook de noodknipperlichten worden geactiveerd om andere weggebruikers te waarschuwen.

Triumph Tiger 900 Rally Pro

Om lange ritten comfortabeler te maken, werden de zadels hertekend (meer ruimte om te verzitten en standaard in twee posities instelbaar met een verschil van 20 mm) en monteert Triumph het stuur in een trillingdempend systeem. Het stuur van de Rally Pro staat 15 mm dichter om de rijder op onverharde paden comfortabeler rechtop te laten staan.

De Pro-modellen komen standaard met quickshifter, bandenspanningssensoren en verwarmde handvatten en zadels, alle modellen krijgen een nieuw 7” TFT dashboard met connectiviteit.

De slanker geworden kuipdelen komen dankzij de nieuwe kleurenschema’s … beter uit de verf (badum tsss) en positioneringslichten maken de motor beter zichtbaar in het verkeer. De Triumph Tiger 900 GT, Tiger 900 GT Pro en Tiger 900 Rally Pro staan begin 2024 bij de dealers.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda CB650R E-Clutch

Kort getest: Honda CB(R)650R E-Clutch

De CB750 Hondamatic uit de 20e eeuw, de DN-01 van 2009, de Dual Clutch Transmission, toepassing van quickshifters omdat de mode het voorschrijft en dan

KicXstart juni 2024

Het is weer TT-tijd!

Lees alles (of nou ja, veel) over de komende Dutch TT in de TT Special van KicXstart. We stellen nog even kort alle rijders aan