Een hele tijd geleden terug gaf het Britse Triumph al aan dat ze druk doende waren met een elektrische motorfiets. Het gaat om een unieke samenwerking tussen Triumph en Williams Advanced Engineering (WAE, een zijtak van het gelijknamige F1-team), Integral Powertrain en de Universiteit van Warwick.
Het TE-1 prototype is nu klaar om gereden en getest te worden. Naast de vette styling is het pronkstuk van de Triumph TE-1 het battery pack dat door WAE ontwikkeld werd. Dat bestaat uit compacte cellen (die verpakt zijn met het oog op een optimaal zwaartepunt), een lichtgewicht controle-unit, en DCDC-omvormer, en een volledig geïntegreerd koelsysteem. De hele aandrijving is gloednieuw en zou volgens Triumph ‘nieuwe maatstaven moeten zetten voor elektrische motorfietsen’ – we denken dan aan concurrenten als LiveWire en Zero.
Het WAE batterij- en aandrijfsysteem is gericht op maximale rijtijd en beperkte laadtijden. De combinatie van een geavanceerd koelsysteem en een optimale vermogens/energiebalans zou volgens de Britten moeten resulteren in ‘uitstekende prestaties ongeacht het batterijniveau’. De Triumph TE-1 zou goed moeten zijn voor 177 pk aan topvermogen een 108 pk aan continuvermogen.
Het 360V-systeem faciliteert een laadtijd van minder dan 20 minuten (0-80 %). Over de actieradius houdt Triumph voorlopig de lippen op elkaar, al lezen we tussen de regels door dat die groter zou moeten zijn dan die van de concurrentie. Los van de uiteindelijke prestaties en een mogelijke prijs voor een productiemodel zijn het (naar elektrische normen) alvast mooie cijfers.
De TE-1 wordt de komende zes maanden intensief getest, zowel op de openbare weg als op het circuit. Triumph belooft een update over het project na afronding van de testfase. De Britten geven nog mee dat de TE-1 de voorbode is van een elektrisch platform waarop meerdere elektrische Triumph-modellen gebouwd zouden moeten worden…