Begin dit jaar maakte Triumph bekend dat ze volop aan het testen zouden gaan met het TE-1 prototype. De elektrische motorfiets is een samenwerking tussen Triumph en Williams Advanced Engineering (WAE, een zijtak van het gelijknamige F1-team), Integral Powertrain en de Universiteit van Warwick.
Intussen is het TE-1 elektrische ontwikkelingsproject officieel afgerond. En de definitieve testresultaten van het prototype overtreffen de projectdoelstellingen, zo klinkt het. De belangrijkste resultaten op een rijtje:
Actieradius
De TE-1 heeft een ‘werkelijke actieradius’ van 161 km, volgens het merk aanzienlijk groter dan vergelijkbare elektrische motorfietsen. Het siert Triumph dat er niet gegoocheld wordt met dingen als ‘400 km actieradius’ die in werkelijkheid en afhankelijk van het gebruik plots minder dan de helft daarvan blijkt te zijn. Triumph zegt er wel bij er nog ruimte is voor verdere optimalisatie, met name op het vlak van regeneratief remmen. In de toekomst wordt een betere efficiëntie voor de generator-unit en transmissie verwacht, wat het rijbereik nog zou kunnen verbeteren.
Prestaties
Het TE-1 prototype levert een piekvermogen van 130 kW (175 pk), het piekkoppel bedraagt 109 Nm. Volgens het communiqué is het motorkarakter direct, maar perfect doseerbaar met veel soepel gecontroleerd vermogen over het hele toerenbereik. Triumph is bijzonder trots op het officiële testresultaat voor de acceleratie met stilstaande start: de TE-1 trekt in 3,6 seconden van 0-100 mijl per uur. Het TE-1 projectteam verwacht nog betere prestaties door verdere verfijning van de elektronica. Met name een betere afstelling van de tractiecontrole en de voorwielliftregeling kan het volledige koppelpotentieel vrijgeven, waardoor een nog snellere acceleratie vanuit stilstand mogelijk wordt.
Oplaadtijd
Naast actieradius nog zo’n dingetje bij elektrische motoren: laadtijd. Die bedraagt doorgaans een 40-tal minuten, op de TE-1 is die zomaar even gehalveerd: van 0 naar 80 % in amper 20 minuten. Dat zou te danken zijn aan de samenwerking met Williams Advanced Engineering, waar grote stappen werden gezet in de batterij- en oplaadtechnologie.
Gewicht
Met een totaalgewicht van 220 kg is het TE-1-prototype tot 25 % lichter dan de gelijkaardige elektrische motorfietsen die momenteel verkrijgbaar zijn, aldus Triumph. Ter vergelijking: de Energica Eva Ribelle en Experia zetten nog steeds 260 kg op de weegschaal. Deze Triumph heeft dus een interessante vermogen/gewichtsverhouding, met een fysieke grootte die de Street Triple benadert maar dan met de ergonomie, geometrie en gewichtsverdeling van een Speed Triple.
Wegligging
Triumph gaat er prat op dat de TE-1 de neutrale, vertrouwenwekkende wegligging van andere Triumphs evenaart. Met een gasrespons en koppelrijk karakter dat rechtstreeks werd ontwikkeld op basis van de Speed Triple 1200 RS, zouden circuittests en dynamische beoordelingen van de testrijders op het TE-1 prototype een rijgedrag hebben aangetoond dat overeenkomt met Triumph’s huidige driecilinders.
Soundtrack & styling
Volgens het merk klinkt het Triumph TE-1-prototype beter dan vergelijkbare elektrische motorfietsen die momenteel beschikbaar zijn. Volgens het persbericht heeft de TE-1 ‘een unieke, opwindende sound die opbouwt naar een huiveringwekkend crescendo dankzij een erg aparte primaire transmissie met spiraalvormige tandwielen’. Wat de styling betreft, er werd gestreefd naar een stijl waarin het Triumph-DNA instant herkenbaar moest zijn, terwijl het ook duidelijk ‘een motorfiets voor de toekomst’ moest zijn. Missie geslaagd, wat ons betreft.
En nu?
De hoofddoelstelling van het TE-1-project was in de eerste plaats het ontwikkelen van elektrische motorfietsen die een bijdrage kunnen leveren aan de toekomstige modellen van Triumph. “Het TE-1 prototype is voor ons bovenal de eerste toekomstgerichte stap in de ontwikkeling van een elektrische aandrijving. Uiteraard zal de uiteindelijke productiemotor niet helemaal de tweewieler zijn die we vandaag presenteren, al kan je erop rekenen dat al onze verdere modellen voortbouwen op de principes van dit prototype”, aldus Steve Sargent (Chief Product Officer Triumph Motorcycles).
“Het motorconcept dat bij de TE-1 werd geïmplementeerd, leverde een springplank op voor een nieuwe schaalbare motorarchitectuur die later dit jaar wordt aangekondigd en die vergelijkbare prestatieniveaus zal bieden. Het grote verschil is dat de productieschaal hoger zal liggen dan ooit voorheen”, voegt Andrew Cross (Chief Technology Manager Integral Powertrain) daar nog aan toe.
Wij zijn alvast benieuwd naar het vervolg…