Triumph Speed Twin krijgt stevige update

Na de Bonnevilles, de Scrambler en de Street Scrambler krijgt nu ook de Speed Twin z’n langverwachte Euro5-update. En 100 pk.

De robuuste 1.200cc twin uit de Bonneville-familie heeft nu drie paardjes meer in de stal en levert 100 pk bij 7.250 tpm. Het maximumkoppel (112 Nm) bleef gelijk, maar wordt nu meer dan 500 tpm eerder afgegeven. Lekker smeuïg was hij al, maar de Speed Twin heeft nu meer power in het middengebied en is responsiever, met dank aan onder meer een nieuwe lichtgewicht krukas. Overigens start de rode zone nu 500 tpm hoger.

Leuk, maar waar we met z’n allen natuurlijk écht op zaten te wachten is die vering-upgrade. Het veerwerk op de vorige generatie was redelijk basic, en stak een beetje af tegen de kwalitatieve look en feel van de rest van de motor. Dat heeft Triumph nu rechtgezet met een 43 mm Marzocchi UPSD vooraan, evenwel nog steeds niet instelbaar, de stereodempers achteraan zijn net als op de vorige regelbaar qua veervoorspanning.

Ook de remmen kregen een upgrade: radiaal gemonteerde Brembo M50 vierzuiger monoblocs bijten nu in 320 mm schijven. De zithoogte ging een minimale 2 mm de hoogte in, maar blijft met 809 mm nog steeds erg toegankelijk. Qua elektronica blijft alles min of meer bij het oude: uitschakelbare tractiecontrole en drie rijmodi (Rain, Road en Sport). Die werden wel geüpgraded, met een verbeterde gasrespons en aangepaste TC-settings in elke modus. Uiteraard zit er nog steeds ledverlichting rondom, en ook de USB-poort onder het zadel is gebleven.

Wel nieuw: de velgen en de megafoondempers, en details als geanodiseerde houders voor koplamp en spatbordjes. Verder personaliseren kan met een schier eindeloze accessoireslijst. De 2021 Speed Twin komt in drie kleurstellingen: Red Hopper, Matt Storm Grey met subtiele gele accentjes, en Jet Black. Prijzen en leveringstermijn zijn nog niet bekend.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red