Triumph Speed Twin 1200

Enkele seconden voor het ter perse gaan van deze editie hobbelde er nog even wat Triumph-nieuws de redactie binnen. En wel in de vorm van deze compleet nieuwe Speed Twin. Bloody nice ol’ chap. De kenner zal al in de smiezen hebben dat Triumph met deze Speed verder uitbouwt op het 1200 Bonneville-platform, waarbij voor de Speed Twin gebruikgemaakt wordt van het 1.200cc HP-blok met de potentere Thruxton set-up. Dus 97 pk en een piekkoppel van 112 Nm bij 4.950 tpm. Wel gooiden de engineers in Hinckley een hoop overbodige ballast overboord, getuige het feit dat de Speed Twin liefst 10 kilo minder (droog 197 kg) hoeft mee te torsen dan de Thruxton. Gegoten 17-inch gietwielen en een set sportieve Pirelli Corsa III’s als standaard rubber vormen het fundament van een machine die Triumph zelf betitelt als ‘sportieve roadster’. Verder natuurlijk de nodige elektronica (traction control, 3 rijmodi), korte spatbordjes, plat ‘bench’ zadeltje en een set opwaarts gerichte ‘sports’ dempers. Tussen de wel heel erg naar het verleden knipogende Thruxton en Bonneville is de veel moderner smoelende Speed Twin in ieder geval een welkome aanvulling. Verwachte prijs ergens rond de € 15.000,-. In KicXstart februari-editie (2019) meer over de nieuwe Speed Twin, dan hebben we er inmiddels de eerste meters mee gereden. Stay tuned!

Deel

Gerelateerde artikels

Suzuki stickerset

Stickertuning voor GSX-8S en R  

De GSX-8S en zijn gekuipte broertje GSX-8R zien er sowieso al verre van verkeerd uit; maar omdat alles altijd beter kan komt Suzuki nu met

Yamaha MT-09

Kort getest: Yamaha MT-09

Toen Yamaha in 2005 met de MT-01 de eerste Master of Torque uitbracht, was dat letterlijk een donderslag bij heldere hemel. Vanwege de prijs, het