Triumph komt met TFC lekkernij

Het was een paar jaar geleden al in gang gezet, de Triumph Factory Customs, maar nu gaan de marketeers in Hinckley het toch echt in een definitieve vorm gieten. De eerste échte TFC’s zijn de Thruxton TFC en de Concept Rocket TFC. Over de laatste wordt pas meer bekend in mei maar het is wel duidelijk dat de ‘dood en begraven’ Rocket III weer nieuw leven wordt ingeblazen met Diavel-achtige looks. Mooi, laat maar komen.

Waar meer over bekend is, is de Thruxton TFC. De neo-klassieker wordt geproduceerd in een oplage van 750 stuks, genummerd en wel én met een handtekening van Nick Bloor zelf op het aankooppapier. Technisch is deze top of te range Thruxton aardig onder handen genomen, neem de lichtgewicht panelen van koolstofvezel, waaronder de uit één stuk vervaardigde carbon stuurkuip. Om het zwarte carbon-thema verder aan te vullen, is de Thruxton TFC verkrijgbaar in één kenmerkende kleur: Carbon Black.

De Thruxton TFC haalt 10 pk meer uit de 1200°cc twin door o.a. hoge-compressie-zuigers, aangepaste inlaatpoorten en een gewijzigd nokprofiel. Het vele carbon en weglaten van de spatborden zorgt voor een gewichtsreductie van 5 kilo. Qua uitrusting zit het wel snor: volledig instelbare Öhlins upside-down NIX30 voorvork, dito Öhlins stereo shocks met met ‘piggy back’, Brembo 4-zuiger M4.34 radiale monobloc-remklauwen (+radiale hoofdremcilinder) én een set Metzeler Racetec RR’s. Wat dat gaat kosten? Dat weten we nog niet…enfin, stay tuned.


Deel

Gerelateerde artikels

Kawasaki Ninja ZX-6R

Kort getest: Kawasaki Ninja ZX-6R

Niet zo heel lang geleden dachten we de laatste supersport toch echt uitgezwaaid te hebben en nu staan de fabrikanten opeens weer in de rij

8h Spa 2024

EWC 8h van Spa 7 en 8 juni

Begin juni vindt op Spa-Francorchamps de Belgische ronde van het Endurance World Championship plaats: de 8h of Spa Motos. Hoezo, 8 uur? Dat waren er