Triumph breidt 400cc-aanbod uit met Tracker en Thruxton

Triumph Tracker 400

Triumph beloofde voor 2026 een pak nieuwe modellen en houdt woord. Op het 400cc platform dat we al kennen van de Speed 400 en de Scrambler 400 X en XC twins bouwen de Britten nu de Tracker en de Thruxton. Enkel de Tracker komt naar de Benelux.

Eerst maar even de Tracker 400 knippen en scheren. Die heeft een coole brandstoftank met uitsparingen voor de knieën, een klein flyscreen en Pirelli MT 60 RS banden die ondanks hun vrij fors profiel toch bijzonder goed presteren op de weg (herinneren we ons van de test van de Husqvarna Svartpilen 801 die op hetzelfde rubber staat). Om de ‘rechtop en met de ellebogen naar buiten’ zithouding van een flat tracker te bekomen is het stuur van de Tracker 23 mm breder dan dat van de Speed 400 en staat het zomaar eventjes 134 mm lager.

Triumph Tracker 400

De voetsteunen staan dan weer 86 mm verder naar achteren en 27 mm hoger. Frame en vering zijn identiek aan die van de Speed 400, de zithoogte van 805 mm is anderhalve centimeter hoger dan op de Speed. Triumph scherpte de 398,15 cc monocilinder al lichtjes aan met een nieuwe motormapping, wat scherper geslepen nokkenassen en een handvol nieuwe interne delen.

Het resultaat is een lichte vermogenswinst, de Tracker 400 klokt af op 42 pk bij 9.000 toeren per minuut (was 40 pk bij 8.000 toeren). Niet alleen de twee paardjes extra in vergelijking met de Speed 400 zijn interessant, leuk is ook dat het blokje nu ruim duizend toeren extra kan draaien. Aan het koppel van 37,5 Nm veranderde niks. De Tracker kost in België 6.745 euro, in Nederland is dat 7.595 euro, deze motor moet in april 2026 bij de dealers staan. Voor wie nog meer stijl wil voorziet Triumph een ruim aanbod aan accessoires.

Plat op de tank

De Thruxton 400 mag met hetzelfde vernieuwde blok als de Tracker 400 op pad en zeker voor een retro racer waar je wat platter op ligt is het extra leuk om vast te stellen dat er motorisch wat meer kolen op het vuur zijn gegooid. De 43mm UPSD vork is qua afstelling aangepast om beter aan te sluiten bij het sportievere rijgedrag van de motor, om de gietwielen ligt Pirelli Diablo Rosso IV rubber dat Triumph om dezelfde sportieve redenen koos.

Triumph Thruxton 400

Een caféracer zonder clip-ons is uiteraard ondenkbaar, op de Thruxton 400 staan die 400 mm breder en 246 mm lager dan de stuuruiteinden van een Speed 400. De voetsteunen staan dan weer 86 mm verder naar achteren en 27 mm hoger, waarmee ze op exact dezelfde plaats belandden als die van de Tracker 400. Net als de andere modellen uit de 400cc-reeks is de Thruxton 400 voorzien van ride-by-wire, tractiecontrole, ABS en een lcd-dashboard met USB-C aansluiting.

Hoewel de Thruxton 400 een maandje vroeger verwacht wordt dan de Tracker, koop je daar in Nederland en België niets voor. Letterlijk, want de Thruxton 400 wordt hier niet opgenomen in het gamma. De Tracker wordt dat wel.

Deel

Gerelateerde artikels

Dat de sportmotor alweer een tijdje in schwung is, zien we zowel in het straatbeeld als in de showrooms. Ook

Het nieuwe jaar is in aantocht, en daarmee ook het jaarlijkse KicXstart Jaarboek: een handige bundeling van alle motoren die

De editie die je niet mág missen: de onvolprezen KicXstart eindejaarspecial! Ideaal voor naast én onder de kerstboom. In dit