Trackday op een Multistrada? Het kan met de nieuwe V4 RS!

Ducati Multistrada V4 RS

De Multistrada V4 RS, geproduceerd in een gelimiteerde serie, is de nieuwste toevoeging aan de Multistrada-familie … uitgerust met het Desmosedici Stradale motorblok. Inderdaad, direct afgeleid van dat van de Panigale V4.

“Bij de Multistrada V4 RS is elk onderdeel – van het elektronische pakket met radartechnologie tot het lichte titanium achterframe – gekozen met één enkel doel: het creëren van de sportiefste Multistrada ooit.” Met die ronkende tekst opent Ducati het bal. Dat schept verwachtingen. Evenals de RS-toevoeging trouwens, waarbij Ducati fijntjes refereert aan de Monsters van weleer, maar wij toch stiekem ook een vleugje Audi ruiken. Hoe dan ook, Ducati heeft serieus werk gemaakt van de RS.

Ducati Multistrada V4 RS

Meest opvallende is natuurlijk de harttransplantatie waarbij het GranTurismo blok plaatsmaakte voor de 1.103cc dikke Desmosedici Stradale uit de Panigale. En dus zien we weer desmodromisch aangedreven kleppen en zowaar een droge koppeling. Overigens is het vermogen wel iets afgeroomd om de stabiliteit op de relatief hoge Multi nog een beetje te kunnen waarborgen, dus deze keer eens geen 200 pk+ spierballenvertoon maar 180 pk schoon aan de haak; 10 pk meer dan op de Pikes Peak en dus meer dan genoeg, lijkt ons.

Ducati Multistrada V4 RS

Ook kon de focus zo iets beter op een goedgevuld middengebied en een mooi ronde koppelcurve. Op dat vlak doen ook het luchtfilter uit de V4 R en de (gehomologeerde) Akrapovic demper een duit in het zakje. De V4 staakt z’n jacht naar meer pk’s bij 13.500 tpm.

Net als de Panigale V4 SP2 en Streetfighter V4 SP2, is de RS dus ook voorzien van een STM-EVO SBK droge koppeling van billet aluminium, met een specifieke configuratie wat betreft veren en platen. Je bent een RS, of je bent het niet. Het onderhoudsinterval voor het controleren van de klepspeling komt op de Multistrada V4 RS trouwens op 30.000 km, nog altijd zeer acceptabel.

Ducati Multistrada V4 RS

Elektronica
Zeg je Ducati, zeg je hightech elektronica. De Bosch IMU vormt het elektronische hart van de RS en stuurt onder andere de vier vermogensstanden (Full, High, Medium, Low) aan en zaken als Ducati Traction Control (DTC), Ducati Wheelie Control (DWC), Engine Brake Control (EBC) en Ducati Quick Shift (DQS) up/down. Al deze systemen zijn geïntegreerd in de vier rijmodi: Race, Sport, Touring en Urban. Naar goed Multistrada V4-gebruik maakt ook deze RS gebruik van radartechnologie aan zowel de voor- als achterzijde, die Adaptive Cruise Control (ACC) en Blind Spot Detection (BSD) mogelijk maakt.

Ducati Multistrada V4 RS

Op de V4 RS wordt voor het eerst in de Multistrada-familie de Full Power Mode geïntroduceerd (standaard gekoppeld aan de Race-rijmodus, gekenmerkt door een geblokte vlag boven de naam); deze levert maximaal vermogen in alle versnellingen, met een snelle gasrespons. De andere powermodi zijn opnieuw gekalibreerd voor gebruik op de Multistrada V4. De Multistrada V4 RS is ook uitgerust met EBC (Engine Brake Control), instelbaar op drie niveaus, waarmee de rijder het remmen op de motor kan aanpassen aan de rijstijl en de context. De sportieve inslag van de V4 RS wordt verder benadrukt door de nieuwe graphics op het 6,5 inch TFT, inclusief uitklapmenu dat de ingestelde niveaus toont voor DTC, ABS en DWC in de geselecteerde rijmodus, net als bij de Panigale en de Streetfighter.

Ducati Multistrada V4 RS

Frame aanpassing
Uiteraard is de Multistrada V4 RS ontwikkeld rond een 17 inch voorwiel, voor meer stuurprecisie. Die sportieve inslag zie je ook terug in de keuze voor een aluminium monocoque frame dat anders is opgebouwd dan dat van de Multistrada V4 S en Rally om de balhoofdhoek op te kunnen schroeven van 24,5° naar 25,75°. De gesmede aluminium Marchesini wielen, 2,7 kg lichter dan die van de V4 S, krikken de vingervlugheid in sturen van de RS verder op. Diablo Rosso IV Corsa-rubber (120/70 voor en 190/55 achter) moet zorgen voor de bijbehorende plakgarantie.

De keuze voor adaptieve Öhlins Smart EC 2.0 vering zal ook geen verrassing zijn, net als op de Panigale V4 S en Streetfighter V4 S, werkt het systeem volgens het ‘event based’ principe waarbij het zichzelf aanpast aan de individuele rijstijl. Het systeem, dat al werd gebruikt op de Multistrada V4 Pikes Peak, is opnieuw gekalibreerd voor de beste balans tussen comfort bij ontspannen rijden en ondersteuning bij sportief rijden, aldus Bologna. Nou, dat is goed nieuws.

Ducati Multistrada V4 RS

Voor de remmen deden de ingenieurs inspiratie op bij de Panigale superbike. De 330 mm schijven worden afgestopt door Brembo Stylema remklauwen, vergelijkbaar met die van de Multistrada V4 S, waaraan dan weer de remblokken van de Panigale V4 zijn toegevoegd. Mocht je doorschieten in je enthousiasme kan je als ultiem vangnet terugvallen op het Bosch/Brembo 10.3ME Cornering ABS-systeem.

3 kilo lichter
Naast de carbon en titanium elementen is er gekozen voor een kleine accu om het gewicht verder te verlagen. De verschillende carbon onderdelen, zoals het voorspatbord, de handkappen (speciaal ontworpen voor dit model) en het titanium subframe doen de rest. Op deze manier is er 3 kg bespaard ten opzichte van de Multistrada V4 Pikes Peak en komt de RS op 211 kilo droog.

De nieuwe V4 RS is trouwens ook ergonomisch een klapje sportiever dan de Multistrada V4, met hogere en verder naar achteren geplaatste voetsteunen (meer hellingshoek) en het stuur is lager, smaller en staat ‘stijver’ op de kroonplaat. Dit moet zich vertalen naar meer gevoel bij sportief rijden, gezwabber bij het insturen van Ramshoek zit je natuurlijk niet op te wachten.

Ducati Multistrada V4 RS

PS: Wil je meer dan alleen trackdays afschuimen dan kan je nog een duik in de accessoires nemen. Multi-rijders die de veelzijdigheid van de Multistrada V4 RS willen vergroten, vinden verschillende bagagemogelijkheden, van kunststof of aluminium zijkoffers tot tassen voor de tank en het passagierszadel en verschillende grotere windschermen.

Begint het al te jeuken?  De Multistrada V4 RS, afgeleverd met vier jaar garantie, is vanaf januari 2024 verkrijgbaar bij officiële Ducati dealers in één uitvoering, in de kleur Iceberg White. Prijs? Nog niet bekend. Zoek er maar vast een baantje bij…

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red