Touring: Airbagjassen werken

In Duitsland heeft de automobielvereniging ADAC onafhankelijke tests uitgevoerd met airbagjassen. Hun Belgische collega’s Touring delen hun bevindingen. En die zijn positief, zoals blijkt uit hun persbericht.

“Steeds meer landgenoten gaan de baan op met de motor, niet alleen voor uitstapjes, maar ook om te pendelen van en naar het werk. De motorfiets vormt een belangrijk alternatief voor het openbaar vervoer of de auto en ze hebben minder last van de files”. Motorrijden is echter niet zonder gevaar, onderlijnt Touring. “Vorig jaar vielen er 88 dodelijke slachtoffers op de weg en 2.833 gewonden*. Om de gevolgen van een ongeval minder zwaar te maken wordt er op de markt meer beschermende kledij aangeboden. Zo zijn speciale vesten met airbags al enkele jaren beschikbaar”. Een nieuwe crashtest van onze Duitse collega’s ADAC toont aan dat dit soort vesten wel degelijk beschermen, aldus Touring.   

Volgens Touring moet motorrijden worden gestimuleerd. “Elke motorrijder meer in het verkeer is vaak een auto minder. Indien 10% van de automobilisten zou kiezen voor een motor op de filegevoelige trajecten tijdens de spits, dan zouden de files met 40% krimpen**. Maar het is bekend dat motorrijden gevaarlijker is dan autorijden. Daarom worden tegenwoordig meer gespecialiseerde airbag vesten gelanceerd voor bijkomende bescherming. Touring heeft via haar zusterorganisatie ADAC in Duitsland nu drie van dergelijke vesten uitgetest op basis van een crashtest.

Touring: de gevoeligste plekken voor een motorrijder zijn de borstkas en het hoofd. Daar moet dan ook maximale bescherming worden geboden. “De airbag is daarop afgestemd. De crashtest werd uitgevoerd in de testcentra van onze Duitse collega’s ADAC. We hebben een dummy motorrijder aan 50km/u tegen een stilstaande wagen laten botsen in een hoek van 90°. De airbag wordt geactiveerd door een wisselwerking van sensoren die op de motor zijn bevestigd en diegene die zich in de vest bevinden. De activatie en dus het opblazen van de airbag gebeurt razendsnel in 80 milliseconden. De resultaten zijn goed, aldus Touring voor alle drie de modellen. De airbag is volledig geactiveerd bij het raken van de auto, met het gevolg dat de motorrijder zelf in een soort luchtballon terechtkomt en op die manier beschermd is bij de knal tegen de wagen en nadien het vallen. Sommige vesten beschermen ook de schouders en de rug. Touring wijst er wel op dat deze airbagvesten niet de huidige beschermende kledij vervangen. De airbagvesten dienen als bijkomende bescherming te worden gezien en kunnen boven of onder de motorkledij worden gedragen. Minpunt is dat de airbagvest minder efficiënt wordt bij snelheden en ongevallen aan meer dan 50km/u.   

Touring vraagt aan de constructeurs van gemotoriseerde tweewielers om zoveel mogelijk hun nieuwe modellen uit te rusten met de elektronische technologie die ervoor zorgt dat een airbagvest kan worden gebruikt. Op zich moet er ook verder onderzoek gebeuren om de airbag te perfectioneren en uit te breiden zodat het hoofd nog beter wordt beschermd. De airbags zouden zoveel mogelijk standaard moeten worden geïntegreerd in de motorpakken om de gebruiksvriendelijkheid en het uitzicht te verbeteren en ze zouden op een snelle manier moeten kunnen geactiveerd worden. Het ontplooien van de airbag zou tenslotte sneller kunnen indien ook auto’s worden uitgerust met sensoren die een signaal geven aan de airbagvest bij dreigende aanrijding. Motorrijders doen er goed aan om zich voldoende te informeren bij de dealer en even stil te staan bij hun specifieke noden. 

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse