SUZUKI HAYABUSA, DE COMEBACK KID! 190 pk, 299 km/u

Het kan niet anders of iedereen die de late jaren 90 bewust heeft meegemaakt maakt nu een klein vreugdedansje in de (boven)kamer. De Suzuki Hayabusa is terug!

Dit snelheidsicoon was tijdens z’n introductie zelfs nog goed voor Kamervragen: wat had dit projectiel te zoeken op de openbare wegen? Goed, inmiddels zijn we dik 20 jaar verder en zal het zo’n vaart niet meer lopen. Al was het maar omdat de Hayabusa het nu doet met 190 pk. Dat is nog altijd een zeer respectabele paardenstal, maar in de wetenschap dat er nu naked bikes rondrijden met meer dan 200 pk aan boord, glijden we niet meteen van de stoel van opwinding. Wat meteen ook de vraag oproept wat Suzuki nu nog precies wil met een motor als deze?

Maar laten we dat voor een ander keer bewaren en ons focussen op wat er nieuw is aan de Suzuki Hayabusa 3.0. Meer vermogen en koppel bij lage toerentallen en tegelijkertijd toch voldoen aan de strenge Euro5-emissienorm bijvoorbeeld. De nieuwe Suzuki Hayabusa erft de 1.340cm3 vierpitter van z’n voorganger, die stevig onder handen is genomen. Het resultaat is een topvermogen van 190 pk bij 9.700 toeren en topkoppel van 150 Nm bij 7.000 toeren. Hoewel de oude (197 pk) krachtiger was, claimt Suzuki dat de prestaties verbeterd zijn, met name bij lage en middelhoge toeren. Sprintte de vorige Hayabusa in 3,4 seconden naar 100 km/u, de nieuwe doet het twee tienden sneller, dat werk. De topsnelheid is al sinds 2001 gelijk: 299 km/u.


Groot verschil met voorheen is dat er een emmer elektronica over de Busa is gekieperd. Met het Suzuki Intelligent Ride System (S.I.R.S.) beschikt de GSX-1300R onder andere over zaken als ride-by-wire gasbediening, cruise control, launch control (drie standen), gecombineerd remsysteem en hill hold. Met de Suzuki Drive Mode Selector Alpha (SDMS-α) beschikt de GSX over drie voorgeprogrammeerde rijmodi waarbij de rijder (of piloot) in spe de nodige zaken kan wijzigen als tractiecontrole (10 standen/OFF), Power Mode (3 settings, één met een lager vermogen), anti-wheelie (10 standen/ OFF), motorrem (3 standen/OFF) en de up/ down quickshifter (2 standen/OFF).

Net als bij zijn voorgangers staan alle details van het ontwerp in het teken van een lage luchtweerstand. Het design heeft scherpere lijnen gekregen en ledverlichting rondom, maar is nog steeds zeer herkenbaar. Trouwe fans zullen het nieuwe instrumentarium waarderen, met de grote analoge tellers en een TFT-lcd-display dat de SDMS-α systeeminstellingen toont.

Waar aanvankelijk werd verwacht dat de Suzuki Hayabusa adaptieve vering zou meekrijgen, blijkt dat toch niet het geval. Een vrij traditionele opstelling met een 43 mm KYB upside-down voorvork en KYB schokdemper achter, moet ervoor zorgen dat de (rijklaar) 264 kilo aan Hayabusa netjes z’n lijn houdt. Met de 300 km/u-barrière als mikpunt zijn goede remmen eveneens een pre: de Hayabusa doet het met Brembo’s nieuwste Stylema remklauwen die zich vastbijten in 320 mm schijven. Hmmm, stiekem krijgen we er toch weer zin in… Dit voorjaar bij de Suzuki- dealers. Prijzen volgen later.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red