Suzuki GSX-S1000GT: Suzuki gaat op sportieve toer

We hebben er even op moeten wachten, sterker, we konden op de redactie oprecht niet bedenken wanneer Suzuki voor het laatst een écht nieuw model lanceerde, maar nu is het dan toch zover: aanschouw de Suzuki GSX-S1000GT.

Het zal duidelijk zijn, de GT (Grand Tour) moet de sportieve (groot)toerist die eens wat anders wil dan de inmiddels obligate allroad op z’n wenken bedienen. Waar jarenlang de Kawasaki Z1000SX als Koning Eenoog regeerde in dit segment der blinden, krijgt deze er nu een zeer serieuze concurrent bij. De oplettende kijker zal doorhebben dat de onlangs gepresenteerde 2021 Suzuki GSX-S1000 als basis dient voor de GT. Blok en rijwielgedeelte komen over van de naked bike, inclusief de KYB veerelementen (voor volledig instelbaar, achter veervoorspanning en uitgaande demping) en de radiale Brembo set-up. De wat basic driespaaks wielen van de S zijn op de GT vervangen door een setje aluminium zesspaaks voorzien van Dunlop Roadsport 2 rubber. Drijvende kracht achter een kwiek potje toeren blijft natuurlijk de beresterke (152 pk) 999cc vier-in-lijn uit de K5 GSX-R1000.

De aanpassingen zitten ‘m verder natuurlijk vooral in het riante kuipwerk en de opnieuw uitgedokterde ergonomie. Eindeloze windtunnelsessies zouden de windbescherming van de GSX-S1000GT tot nieuwe hoogtes hebben opgestuwd, en uiteraard is het ruitje verstelbaar.  Het stuur staat hoger, het zadel is opnieuw vormgegeven en gepolsterd voor comfort op lange ritten (en biedt op het oog riant ruimte aan een duo) én zowel voetsteunen als handgrepen zijn opgehangen in rubbers om vervelende trillingen te elimineren.

Waar we onlangs nog kritisch waren over het lcd-cockpitje van de GSX-S, blijkt dat Suzuki bij de GT gelukkig gekozen heeft voor een fraai 6,5” TFT-display. Los van de tegenwoordig gebruikelijke smartphone connectiviteit navigeer je zo net wat comfortabeler door de keur aan rijhulpsystemen; drie rijmodi, 5 standen tractiecontrole, cruisecontrole en een up/down quickshifter zijn namelijk standaard op de GSX-S1000GT. De zijkoffers zijn wel optioneel.

De officiële prijs in nog niet gecommuniceerd maar de verwachting is dat Suzuki de GT onder de 16.000 euro kan houden in Nederland (14.000 euro in België). De GSX-S1000 staat nog dit jaar bij de dealer. Goede nieuws is dat we de GSX-S1000GT rijden op het moment dat jij dit bericht leest. Dus stay tuned!

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red