Suzuki GSX-8R: knapperd met een kuipje

Suzuki GSX-8R

Suzuki lanceerde vorig jaar de GSX-8S naked bike en V-Strom 800 DE allroad op basis van dezelfde 776cc paralleltwin. Het aanbod V-Stroms werd voor 2024 al aangevuld met een V-Strom 800 en nu krijgt ook de GSX-8S het gezelschap van de gekuipte GSX-8R. En die is verdomd sexy.

De GSX-8R ziet eruit als een GSX-8S met een halve kuip en heeft letterlijk en figuurlijk niet veel meer om het lijf. Zoek dus vooral niet te veel naar technische verschillen, want die zijn er niet.

Suzuki GSX-8R

Motorisch tapt de GSX-8R uit exact hetzelfde vaatje en ook op vlak van elektronica en rijwielmaten zijn de broers identiek. We hebben het dus over een 776cc paralleltwin van net geen 83 pk en 78 Nm die standaard aan een zesbak met up/down quickshifter wordt gekoppeld.

Op een halfgekuipt machientje met sportieve looks horen uiteraard clip-ons, al belooft Suzuki geen overdreven gestrekte zithouding, zodat je de GSX-8R ook voor langere ritten moet kunnen inzetten.

Suzuki GSX-8R

Het 5” TFT-dashboard werd onveranderd van de GSX-8S overgenomen, de twee boven mekaar gestapelde koplampen doen dan weer heel erg aan de GSX-S1000GT denken. Zowel op de GSX-8S als R zit het zadel op 810 mm boven Moeder Aarde, het kuipwerk van de GSX-8R zorgt voor drie kilo extra gewicht en doet de machine afkloppen op 205 kilogram rijklaar.

De GSX-8R komt er in Metallic Triton Blue, Metallic Mat Sword Silver en Metallic Mat Black. Sowieso een mooie aanvulling op het Suzuki gamma. Prijs? Ga uit van ongeveer 11.000 euro.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda CB650R E-Clutch

Kort getest: Honda CB(R)650R E-Clutch

De CB750 Hondamatic uit de 20e eeuw, de DN-01 van 2009, de Dual Clutch Transmission, toepassing van quickshifters omdat de mode het voorschrijft en dan

KicXstart juni 2024

Het is weer TT-tijd!

Lees alles (of nou ja, veel) over de komende Dutch TT in de TT Special van KicXstart. We stellen nog even kort alle rijders aan