Suzuki doekt MotoGP-team op na dit seizoen

… Of zo gaat toch het gerucht, dat via verschillende kanalen bevestigd wordt. Suzuki zou aan het einde van dit seizoen stoppen met de MotoGP, slechts zeven jaar nadat het merk terugkeerde in de hoogste klasse. We wachten in spanning op de officiële communicatie, maar de leiding van Suzuki zou dit gisteren, tijdens de test op Jerez, aan het MotoGP-team hebben meegedeeld.


De Japanse fabrikant was een van de smaakmakers tijdens het 500cc-tijdperk en won wereldtitels met coureurs als Barry Sheene, Marco Lucchinelli, Franco Uncini, Kevin Schwantz en Kenny Roberts Jr.

Toen de MotoGP naar de viertaktformule overschakelde volgde ook Suzuki, maar aan het eind van het 2011-seizoen zou het merk zich terugtrekken wegens financiële moeilijkheden. In de daaropvolgende jaren bouwde Suzuki het project weer op en in 2015 maakte het zijn fulltime terugkeer.

In 2016 won Maverick Vinales in Silverstone, negen jaar na de overwinning van Chris Vermeulen. In 2020 won Suzuki zijn eerste wereldtitel in 20 jaar, met dank aan Joan Mir en een zeer competitieve GSXR-RR.


In 2021 leek het team zowel op het asfalt als ernaast zijn draai niet te vinden na het vertrek van teambaas David Brivio naar Alpine in de Formule 1. Projectleider Shinichi Sahara nam de rol van teambaas op zich, maar gaf toe dat het allemaal te veel voor hem was en haalde ex-Honda en -Ducati-baas Livio Suppo binnen voor 2022.

Hoe de toekomst eruitziet voor beide Suzuki-piloten is nog even koffiedik kijken. Mir wordt al langer gelinkt aan Honda en zou dan Pol Espargaró vervangen. De toekomst van Rins is vooralsnog zeer onduidelijk.


*update 04/05: Hoewel Suzuki zelf nog steeds niets bevestigd heeft, heeft MotoGP-organisator Dorna wel officieel gereageerd op de geruchten. ‘In navolging van de geruchten als zou Suzuki aan het eind van dit seizoen de MotoGP verlaten, heeft Dorna Sports officieel contact opgenomen met het fabrieksteam om hen eraan te herinneren dat de voorwaarden van hun contract niet toestaan dat ze deze beslissing eenzijdig nemen’, klinkt het gedecideerd. ‘Mocht Suzuki evenwel na een nog te bereiken akkoord de MotoGP verlaten, dan zal Dorna later beslissen over het ideale aantal rijders en teams in het 2023-seizoen. Dorna blijft vele verzoeken ontvangen van zowel officiële fabrieksteams als onafhankelijke teams die een plaats op de grid ambiëren. Al deze partijen hebben intussen hun interesse bevestigd.’ Het ziet er dus naar uit dat de lege Suzuki-plekjes snel ingevuld zullen worden door andere teams.

In afwachting van de officiële communicatie van het merk, nog even deze bedenking: wij vragen ons al jaren af wat er toch aan de hand is met Suzuki. Waar het merk vroeger regelmatig de bakens verzette, loopt het nu al jaren achter de feiten aan. Ook het toch redelijk succesvolle MotoGP-verhaal werd amper benut in de marketing van het merk. Wij blijven vurig hopen op een heropleving, maar worden hier niet gelukkig van. Wat gaan wij die wondermooie GSX-RR missen…

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red