Sultan of Sprint

Ziehier een van de meest extravagante zelfbouwcreaties van de laatste tijd, de Sakura. Lang en laag was het credo bij de ontwikkeling van dit sprintkanon op basis van een Yamaha XSR700, speciaal vervaardigd voor de Sultans of Sprint-serie die afgelopen seizoen door Europa toerde.

Geschreven door Randy van der Wal           Foto’s Yamaha

Het zal de meesten van jullie wellicht wel zijn opgevallen dat er de afgelopen zomer iets plaatshad onder de noemer ‘Sultans of Sprint’. Een sprintserie waarbij zelfbouwcreaties worden losgelaten op een 1/8 mile, als vast onderdeel van de grotere customevents zoals de Glemseck 101, Reunions (Monza) en Bikers Classics. Terwijl ter plekke het gros van de ruitenbloezen wat aan de caffè lattes lurkte, werd er in de werkplaatsen flink doorgewerkt.

Zo ook in de Workhorse Shop van zuiderbuur Brice Hennebert, waar een 13-in-een-dozijn XSR700 werd omgebouwd tot heuse dragracer. Als deelnemer in de Factory Class (twee cilinders of minder, vloeistofgekoeld, maximale pk/gewichtsverhouding van 0,65 pk/kg) was Hennebert maar aan een paar regels gebonden: het frame moest op dezelfde manier rond het blok gemonteerd blijven en de swingarm mocht maximaal met 20% opgerekt worden ten opzichte van het standaard exemplaar. Voor de rest mocht het redelijk ‘van God los’ en dat is dan ook precies wat Brice en z’n mannen deden.

 

Ter inspiratie dook Hennebert in de endurance-wereld van de jaren 80, een steeds populairder thema in de huidige zelfbouwscene. “Ik was op zoek naar iets agressiefs dat zou passen bij de Sprint-serie en werd eigenlijk direct verliefd op de FZR750 Bol d’Or-racer van het Sonauto-team uit ‘85. Die platgeslagen kop in combinatie met de volle kuip staan zo voor de jaren 80 dat ik meteen wist dat het zoiets moest worden.” Er bleek uiteindelijk dermate weinig materiaal beschikbaar van de FZR dat Hennebert de uiterlijke kenmerken maar heeft afgekeken van een speelgoedschaalmodel uit die periode.

Goed, vorm is één ding, het is tijdens een sprintrace ook wel gewenst dat er een beetje pit in zit. Motorisch bleek de XSR700 de lichtste deelnemer, en ondanks het gewichtsvoordeel was er wel wat werk nodig om de acceleratiekrachten van de twin op het gewenste niveau te krijgen. Met weinig regels in het handboek was het fijn klussen, zo blijkt wel uit de toevoeging van een complete Wizard of NOS 150 Pro lachgasinstallatie. Het blok werd gestript en na inbrenging van Carillo drijfstangen, racenokkenassen, titanium kleppen en gesmede Wiseco zuigers – goed voor 130 uur werk – weer in elkaar gesleuteld. De Suter koppeling en het rvs-uitlaatsysteem met Austin Racing einddemper zetten de puntjes op de i. Om de kop letterlijk koel te houden werd de radiateur voor in de neus geplaatst. Waarom ook niet.

 

Het rijklaargewicht werd teruggebracht tot slechts 138 kilo, onder andere de voor sprintdoeleinden veel te grote (en hoge) standaard tank werd preventief verwijderd en vervangen door een handgemaakt mini-tankje van aluminium – goed voor twee hele liters, precies genoeg voor een spurt van een kwartmijl. De handgemaakte swingarm is precies de toegestane 20% langer (10 mm) en wordt afgeveerd door een speciaal voor dragracedoeleinden ontworpen Nitron R3 schokbreker. Aangezien een voorvork bij dragracen een puur ceremoniële functie heeft, werd een oude vork van een R1 gekortwiekt. Het hele frame kwam sowieso met 150 mm omlaag, resulterend in een machine die met het carter slechts vijf centimeter boven het asfalt scheert. “Het is ‘dragrace only’ met deze machine…” aldus Brice. Iets wat we graag willen geloven.

Deel

Gerelateerde artikels

Ducati Panigale V4 S

Kort getest: Ducati Panigale V4 S

Ducati zocht, na een jarenlange ratrace voor meer power en minder kilo’s, duidelijk naar een manier om die explosiviteit een beetje te beteugelen. Geen gekke