Straf verhaal: Prikkeldraad

Straffe motorverhalen, wie heeft ze niet. En vooral, wie hoort ze niet graag vertellen. Daarom serveert MotoKicX elke donderdag een straf verhaal, kwestie van de dag goed te beginnen.

Je bent jong en je wil wat. In mijn geval was dat ‘twaalf jaar’ en ‘een crossmotor’. Dat vader al een dik jaar een 50cc trialmotor aan het bouwen was, negeerde ik straal. De need for speed, weet je wel? Dus ging de trialmotor in de hoek, werd er een Flandria Record ingeruild voor een Suzuki RM80 en was iedereen tevreden … tot vader bij een eerste testrit op die 80cc bijna los door de garagepoort knalde. Het resultaat: de 80cc werd onklaar gemaakt en ging bij die trialmotor in de hoek wegens ‘volstrekt onveilig’.

Op m’n veertiende werd ik eindelijk wijs genoeg geacht om zoveel geweld aan te kunnen. Alleen vergat iemand te vermelden dat trommelremmen die lange tijd stilstaan veel van hun remkracht verliezen. Tijdens mijn eerste rit, gewoon op de openbare weg in een stuk Pajottenland dat nu ‘stiltegebied’ is geworden, werd de 80cc eerst voorzichtig een kilometertje warm gereden, zoals ik plechtig had beloofd.

Het duurde natuurlijk niet lang of een soort van ‘John Connor met Terminator angst’ nam bezit van m’n rechterpols, waarna het gas er vol op ging. Tot ik bij die ene haakse bocht kwam met een ruw geschatte snelheid van 75 km/u. Eén keer remmen. Hm, niks. Twee keer remmen. Ook niks! Geen prettige vaststelling als de uitloopstrook uit een met prikkeldraad omzoomde wei bestaat. Dus toch maar ingestuurd, van het asfalt door een plas, waarna m’n wielen net op tijd grip vonden tegen een oplopende berm en ik rakelings langs de prikkeldraad scheerde en de bocht alsnog haalde.

Ik heb de rest van de weg afgelegd in vrijloop, heb m’n vader zelfs niet uitgelegd waarom ik van kop tot teen onder de modder zat en heb de RM80 opnieuw een jaar in de hoek gezet tot ik bekomen was van de schok…


Tekst Pieter Ryckaert – Illustratie Bruno Vackier

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse