SIDI Trial Zero 1

Nu de herfst volop aan de gang is, is het tijd om het asfalt vaarwel te zeggen en in de modder te gaan spelen. Je rijkunsten bijspijkeren op een trialmotor zou bijvoorbeeld zomaar kunnen. Absoluut fundamenteel bij trialrijden is dat je zo min mogelijk de grond raakt met je voeten, maar dan moet je dus wel beschikken over een paar echte triallaarzen. Die kan je ook perfect gebruiken op andere offroadmotoren, maar het omgekeerde geldt dus niet. Crosslaarzen hebben immers een beenharde zool, terwijl de zool van een triallaars zacht is en veel profiel heeft. Zo ook de SIDI Trial Zero 1, die ik intussen al twee jaar in test heb. Toen ik ze uit de doos haalde, zaten er ijzeren tippen op. Die heb ik er onmiddellijk af gehaald, om de volledige zool te kunnen benutten. Het grijze, speciaal gevormde zachte profiel biedt veel grip en steun, maar na twee jaar regelmatig trialrijden vertoont de zool stilaan slijtsporen van de voetsteun. De binnenste zijde van de laars is afgewerkt met een dikke laag leder, die voorkomt dat de uitlaat je been roostert. Je scheenbeen wordt beschermd door een voorgevormde kunststofplaat die steenslag (en andere onaangename zaken) tegenhoudt. De SIDI Trial Zero 1 biedt veel steun en bescherming, en de sluitingen zijn correct te bedienen. Het enige minpunt is de uitneembare binnenzool: deze laarzen aantrekken vraagt een beetje duw- en trekwerk; wat logisch is want de protectie zit rond de enkel en is gelukkig stevig uitgevoerd en smal, maar de binnenzool durft daarbij om te krullen. Als je dan al wat gezweet hebt – trial is een sport, nietwaar – dan zit je weleens te sukkelen met de zool. Maar afgezien daarvan: absoluut geen klachten.

Prijs: € 269,- (NL: € 259,95) | Getest door: Stefaan Buyze |
Meer info: www.ipstore.be – www.jopa.nl

 

Deel

Gerelateerde artikels

Terwijl je in de vertrekhal van de luchthaven zit te wachten om te boarden naar het zuiden van Spanje waar

Toen Yamaha in 1991 met de TDM 850 op de proppen kwam, zette het merk met die vreemde eend/gewaagde gok

We gaan er geen doekjes om winden: terwijl elektrische scootertjes voor de stad en alles wat daarrond ligt intussen gemeengoed

Ultiem veilig is het misschien niet, handschoenen die stoppen bij de pols. Ga je op je giechel, dan zijn je