Het is intussen enkele jaren geleden dat Benelli voor ’t eerst aankondigde dat het sleutelde aan een 1200cc toermachine. En nu, bijna vier jaar later, werd het doek dan eindelijk van die Chinese concurrent voor de schijnbaar ongenaakbare BMW R1250RT getrokken op CIMA. Op het eerste zicht zijn er weinig verrassingen op het vlak van design: dat sluit namelijk erg dicht aan op de styling van zowel patentaanvragen als renders die eerder verschenen. Al trekken we wel grote ogen als we even onder het kuipwerk gaan snuisteren.
In het frame treffen we een herwerkte driecilinder-in-lijn die ze bij Benelli al bijna twintig jaar op het schap hebben liggen: in de basis heeft dit blok z’n wortels in het 899cc-blok van de Tornado Tre. Al gokken we dat de 1.209cc grote triple meer genen deelt met het blok daarna: de 1.130cc driecilinder uit de Tornado en de Tre-K. Wat er ook van zij, het blok van de 1200GT levert maximaal 134 pk bij 9.000 tpm, en het koppel piekt bij 6.500 toeren op 120 Nm. Helemaal niet verkeerd, al blijft BMW’s R1250RT wel duidelijk krachtiger: 136 pk en 143 Nm.
Voorts pakt Benelli uit met Brembo-remmen, Bosch ABS, een elektrisch verstelbaar windscherm, sleutelloos starten, verwarmde handvatten én zadels, een klein TFT-scherm in combinatie met grote analoge klokken (niet toevallig zoals op de RT) waar je onder meer de bandenspanning, gekozen versnelling, snelheid, temperatuur en diets meer op terugvindt. En toch is dat niet alles, want de 1200GT bewandelt ook onontgonnen land: wat te denken van elektrisch verstelbare en inklapbare spiegels? Of de HD-camera’s op de voor- en achterzijde? Hoewel Benelli nog niet heeft verklapt waarvoor die twee extra ogen zullen dienen, valt te verwachten dat ze als radarvervanger zullen dienen om te helpen ongevallen te voorkomen.
Wanneer de 1200GT precies bij de (Europese) dealers zal staan weten we niet, maar de productie zou in de eerste helft van 2021 opgestart worden.
(Beelden: newmotor.com.cn)