Royal Enfield lanceert Shotgun 650

Royal Enfield Shotgun 650

Toch wel een beetje een (cool) stijlbreukje voor Royal Enfield, deze nieuwe Shotgun 650 bobber op basis van de Super Meteor 650.

Kloppend hart is dan ook het beproefde 650 twin platform dat ook de Super Meteor, Interceptor en Continental GT aandrijft, dus goed voor 47 pk. Er worden verder geen cijfers opgegeven, maar hoewel er duidelijk wat stukken werden afgezaagd zal het rijklaargewicht wellicht niet veel afwijken van de 241 kg van de Super Meteor.

Royal Enfield Shotgun 650

De Shotgun 650 komt met solozadel en dragstuur, maar de bedoeling is dat eigenaars er vooral zelf mee aan de slag gaan. Enfield wil in de eerste plaats een canvas aanbieden waarop de rijder zelf z’n ideale motorfiets samenstelt door in de uitgebreide accessoirescatalogus te gaan vissen.

Maar het gaat verder dan dat, want de Shotgun biedt eigenlijk de basis voor een modulaire motorfiets die je in een handomdraai kunt switchen tussen coole bobber, coole bobber-met-duo en toermotor-met-bagage. Zo maak je het duozadel in een oogwenk weer los om het te vervangen door het bagagerek, of je gooit de hele zwik eraf en toert lekker in je eentje verder.

Royal Enfield Shotgun 650

Qua ergonomie is het allemaal noga relaxed, zoals het een Enfield betaamt, en ook de zadelhoogte blijft met 795 mm erg toegankelijk. De 43 mm Showa vooraan en dubbele shocks achter (vijfvoudig instelbaar qua veervoorspanning) zorgen samen met een laag zwaartepunt voor vertrouwenwekkend rijgedrag. Remmen gebeurt middels een enkele 320 mm schijf met dubbelzuigerklauw vooraan, bijgestaan door een 310 mm schijf achteraan.

Royal Enfield Shotgun 650

Verder zien we een ledkoplamp en een digitaal-analoog dashboard met connectiviteit en het Tripper navigatiesysteem. Ondanks de modelnaam is de Shotgun gewoon over de toonbank leverbaar, en wel vanaf  7.799 euro (Sheet Metal Grey, de andere kleurtjes zijn iets duurder) (NL: vanaf € 9.099,-).

Deel

Gerelateerde artikels

Honda CB650R E-Clutch

Kort getest: Honda CB(R)650R E-Clutch

De CB750 Hondamatic uit de 20e eeuw, de DN-01 van 2009, de Dual Clutch Transmission, toepassing van quickshifters omdat de mode het voorschrijft en dan