Royal Enfield 90° South: Expeditie Zuidpool

Een 770 km lange motorexpeditie naar de Zuidpool, dat is wat twee rijders in 39 dagen hopen te klaren met hun speciaal gebouwde Royal Enfield Himalayans. Verwarmde handvatjes lijken ons geen overbodige luxe…

Met ‘90° South – Quest fort he Pole’ wil Royal Enfield zijn 120-jarig bestaan vieren. Dat uitgerekend Enfield zo’n expeditie onderneemt is niet eens zo gek. Vanaf het prille begin van het merk werden er met Enfields opmerkelijke reizen ondernomen. Met deze nogal ambitieuze expeditie naar de Zuidpool wil Enfield de grenzen van de mogelijkheden op motorgebied aftasten en verleggen.


De trip moet een eerbetoon zijn aan puur motorrijden, en zeker ook ‘aan de moed en veerkracht van ontelbare motorrijders en ontdekkingsreizigers die geschiedenis hebben geschreven met hun motorreizen’, aldus Enfield. Dat de expeditie een stevige test is van uithoudingsvermogen en doorzettingsvermogen voor zowel mens als machine mag wel duidelijk zijn.


De rijders zijn Santhosh Vijay Kumar (Group Manager Marketing bij Royal Enfield) en Dean Coxson (Senior Engineer Product Development bij Royal Enfield). Het tweetal zal proberen de geografische zuidpool te bereiken vanaf het Ross-ijsplateau, via de Leverett-gletsjer naar het Amundsen-Scott Zuidpoolstation.

 


Voor deze expeditie zijn twee Himalayans in eigen huis aangepast, met functionele upgrades om door sneeuw en ijs te kunnen navigeren en onder extreme omstandigheden in Antarctica te kunnen functioneren. De motoren werden getest op de Langjokull-gletsjer in IJsland. De expeditie wordt uitgevoerd in nauwe samenwerking met Arctic Trucks, dat in het verleden verschillende wetenschappelijke, commerciële en ngo-expedities op het Antarctisch Plateau heeft ondersteund.

Meer info over 90° South vind je hier.

Deel

[

Gerelateerde artikels

Terwijl je in de vertrekhal van de luchthaven zit te wachten om te boarden naar het zuiden van Spanje waar

CFMoto heeft de voorbije jaren al aardig wat exemplaren van zijn MT-modellen aan de avontuurlijke man of vrouw gebracht en

Toen Yamaha in 1991 met de TDM 850 op de proppen kwam, zette het merk met die vreemde eend/gewaagde gok

We gaan er geen doekjes om winden: terwijl elektrische scootertjes voor de stad en alles wat daarrond ligt intussen gemeengoed

[