RIP Suzuki GSX-R1000: 2001-2022

Suzuki kondigde onlangs aan dat de GSX-R1000 vanaf 2023 niet meer op de Japanse en Europese markten zal worden verdeeld. Daarmee nemen we na goed twintig jaar afscheid van cultureel motorerfgoed, want de GSX-R1000 heeft samen met andere iconen als de Honda Fireblade en Yamaha R1 echt wel de bakens verzet.

In januari 2021 werd Euro5 van kracht, weliswaar enkel voor nieuwe modellen. De verordening stond echter een moratorium toe, zodat modellen die al op de markt waren nog twee jaar verkocht konden worden. Om die reden was de GSX-R1000 dan ook tot eind 2022 vrijgesteld van Euro5. De GSX-R600 en 750 waren al eerder uit het gamma verdwenen in Europa.


Het einde van de GSX-R1000 valt ook samen met het besluit van Suzuki om alle race-activiteiten te staken. In een aantal markten zoals Noord-Amerika en de Filippijnen vind je de GSX-R’s nog wel even in de catalogus, maar ook daar neemt de druk om strengere emissienormen op te leggen toe. Zo zal Californië (de strengste staat inzake emissies) binnenkort een verordening gelijkaardig aan Euro5 goedkeuren, die dan door andere Amerikaanse staten kan worden uitgevoerd.


Maar er is hoop! Het systeem van de variabele kleptiming dat we vandaag ook op de huidige GSXR-1000 zien, zou een antwoord kunnen bieden op de steeds strengere emissienormen. Mogen we dromen van een snelle comeback van de legendarische GSX-R? We blikken alvast graag even terug op dik twintig jaar motorgeschiedenis.

Deel

Gerelateerde artikels

Terwijl je in de vertrekhal van de luchthaven zit te wachten om te boarden naar het zuiden van Spanje waar

CFMoto heeft de voorbije jaren al aardig wat exemplaren van zijn MT-modellen aan de avontuurlijke man of vrouw gebracht en

Toen Yamaha in 1991 met de TDM 850 op de proppen kwam, zette het merk met die vreemde eend/gewaagde gok

We gaan er geen doekjes om winden: terwijl elektrische scootertjes voor de stad en alles wat daarrond ligt intussen gemeengoed