Retro met ballen: Thruxton RS (+ 8pk/ – 6 kg)

Exact 50 jaar geleden is het, dat Malcolm Uphill tijdens de Isle of Man TT de grens van de 100 mph verpulverde op z’n productie Triumph Thruxton. En nu is het model nog steeds een vaste waarde in het gamma van de Britten én krijgt de RS-versie zelfs een make-over voor 2020.

Afgezien van z’n nieuwe zwarte of tweekleurige pakkie (met o.a. zwarte carters, Öhlins RSU achterveerelementen en zwart geanodiseerde wielen), pakt de Thruxton voornamelijk uit met cijfers en onderhuidse updates. Zo krijgt de RS radiale Brembo vierzuiger M50 Monoblocs, Metzeler Racetec RR-rubber én sleurt hij een forse 6 kilogram minder mee dan z’n voorganger.

Een deel van die afslankkuur valt toe te schrijven aan de Euro5-gekeurde 1200cc paralleltwin: die krijgt een lichtere krukas, hogedrukzuigers, herflowde poorten, een nieuw nokkenasprofiel en een hele rits lichtgewicht onderdelen: koppeling, balansassen, dynamo, magnesium kleppendeksel en dunwandige carters. Een gewichtsverlies dat zo’n 20% minder inertie veroorzaakt, waardoor het blok makkelijker toeren zal maken getuige ook de begrenzer die we nu 500 toeren hoger treffen. Opgeteld doet de nieuwe Thruxton RS het nu met 105 pk bij 7.500 tpm, oftewel 8 pk meer. Geen toename in koppel, maar het piekkoppel komt wel een stuk vroeger vrij: 112 Nm bij 4.250 tpm (t.o.v. 4.950 tpm op de ‘oude’).

Verder werden de drie standaard rijmodi (Rain, Road, Sport) geoptimaliseerd, zit er nu een USB-poort onder het zadel, en… blijft de analoge tellerpartij tot onze goedkeuring gewoon op z’n plek.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda X-ADV

Getest: Honda X-ADV

Voor Honda is het duidelijk, want de fabrikant plaatst de X-ADV op hun website zelf tussen de adventure bikes, maar ook voor veel rijders is

Kawasaki Z900 SE

Dit gaan de Z900 en Z900 SE kosten!

Kawasaki heeft de Z900 onder handen genomen. Zo heb je veel meer elektronische hulpsystemen tot je beschikking, navigatie in je TFT-dashboard en nog veel meer.