Nadat Yamaha gisteren bekendmaakte dat ze ook in 2021 en 2022 doorgaan met Maverick Viñales in het fabrieksteam, hebben ze vandaag ook bekendgemaakt dat ze Fabio Quartararo als z’n teamgenoot hebben vastgelegd voor 2021 en 2022. Dat betekent dat Valentino Rossi vanaf 2021 in elk geval geen fabriekspiloot bij Yamaha meer zal zijn.
Als er iemand in de MotoGP indruk maakte vorig jaar, dan was het wel de jonge Fransman Fabio Quartararo, die zowat als enige wereldkampioen Marc Márquez echt het vuur aan de schenen wist te leggen. Quartararo werd terecht ‘Rookie van het jaar’ en wordt in 2020 als een mogelijke titelkandidaat gezien. Zo moet ook Yamaha het hebben opgevat, want zij hebben niet gewacht om Quartararo een fabriekscontract onder de neus te schuiven.
Quartararo zal dus vanaf 2021 in het fabrieksteam naast Viñales Yamaha terug naar de top moeten brengen. Daarbij houdt Yamaha dus geen rekening met de beslissing van Valentino Rossi. Rossi is in 2020 ook aan het eind van z’n huidig contract en heeft al meermaals aangegeven dat hij de eerste seizoenshelft wil afwachten om te beslissen of hij nog een paar seizoenen doorgaat of niet. Hij had eerder al aangegeven van plaats te willen ruilen met Quartararo mocht Yamaha daarom vragen, met de garantie dat hij ook in een privé-team over een volwaardige fabrieksmotor beschikt.
Dus de overgang van Quartararo betekent niet per definitie dat Rossi eind 2020 stopt met MotoGP-racen, maar de eerste stap richting uitgang is wel gezet.
In elk geval toont Yamaha zich opvallend proactief wat 2021 en de toekomst betreft, want zowat de hele MotoGP-paddock is na 2020 einde contract. Yamaha wil 2020 dus niet afwachten om z’n inkopen te doen. Het kan maar voor rust binnen de gelederen zorgen, uiteraard. Dat Viñales ook het hof werd gemaakt door Ducati zal uiteraard ook wel z’n invloed hebben gehad.