Polaris stoot Indian Motorcycles af

Indian Chieftain PowerPlus Limited

Nadat Polaris in 2017 al het motormerk Victory stopzette, trekt het zich met de verkoop van Indian Motorcycles vandaag helemaal terug uit de motormarkt. Met de centen van investeringsmaatschappij Carolwood LP en een voormalige grote baas van Harley-Davidson aan het roer blijft Indian wel bestaan. In een persbericht wordt de deal omschreven als een win-win voor alle partijen.

Polaris Industries is een gigant in de automotive industrie die vooral poen schept met de productie en verkoop van quads, side-by-side vehicles, sneeuwscooters, boten en de redelijk spectaculaire Slingshot driewielers voor op de weg (met een autostuur en twee stoelen naast mekaar, dus niet te vergelijken met een Can-Am Spyder).

In 1999 richtte Polaris een eerste keer zijn pijlen op de cruiser- en custommarkt met de lancering van het merk Victory, in 2011 versterkte Polaris zijn portfolio met de overname van Indian Motorcycles. Van 2011 tot 2017 bestonden Victory en Indian naast mekaar, maar omdat Victory het moeilijk had om marktaandeel te winnen en omdat Indian een rijkere geschiedenis en daarom ook een grotere uitstraling had, besliste Polaris in 2017 om na achttien jaar de stekker er uit te trekken bij Victory. Alle eieren gingen dus in hetzelfde mandje, dat van Indian.

Indian Roadmaster PowerPlus 112

Acht jaar later verkoopt Polaris dat mandje nu aan Carolwood LP, een investeringsmaatschappij met hoofdzetel in Los Angeles. Vorig jaar was Indian goed voor een omzet van 478 miljoen dollar. Lijkt dat best een fors bedrag, dan stond dat echter pas voor zeven procent van de globale omzet van Polaris Industries. Met de verkoop van zijn meerderheidsaandeel in Indian Motorcyle aan Carolwood LP wil Polaris Industries zich weer focussen op hun ‘key initiatives’, lees: de merken waarmee ze wel winst maken.

Details over de deal met Carolwood LP zijn niet bekend gemaakt en de hele verkoop moet nog door de toezichthoudende instanties worden goedgekeurd. Verwacht wordt dat in het eerste kwartaal van 2026 alles in kannen en kruiken moet zijn. Polaris behoudt een beperkt aandeel in Indian Motorcycles.

Indian Chieftain PowerPlus Limited

Zwanenzang of heropstanding?
Op de online fora waar Indian rijders zich verzamelen wordt er al moord en brand geschreeuwd, velen vrezen dat in handen van Carolwood LP Indian een vogel voor de kat is. Al ziet Adam Rubin van investeringsmaatschappij Carolwood LP dat uiteraard anders. “Indian bestaat al meer dan honderd jaar en de nieuwe CEO Mike Kennedy heeft meer dan dertig jaar ervaring op het hoogste niveau in de motorbranche. We zijn ervan overtuigd dat we samen mooie dingen gaan realiseren”, aldus Rubin.

Die Mike Kennedy is de voormalige CEO van uitlatenfabrikant Vance & Hines, maar bekleedde ook 26 jaar lang topfuncties bij Indians eeuwige concurrent Harley-Davidson. Rubin en Kennedy beklemtonen dat de negenhonderd werknemers van Indian aan boord blijven nu het merk op eigen benen staat, de productie in Spirit Lake (Iowa) en Monticello (Minnesota) blijft gewoon bestaan, net als het Design & Technology Center in Burgdorf (Zwitserland).

Indian Chieftain PowerPlus 112

Deel


Gerelateerde artikels

Het begint te piepen en kraken in ’s lands werkplaatsen door het oplopende tekort aan monteurs. Duizenden openstaande vacatures worden

BMW haalde op de motorbeurs van Parijs in 2007 het doek van de HP2 Sport, die in lijn met de

Lange ritten in het zadel zorgen steevast voor de fijnste ervaringen voor motorrijders. Het gevoel van ultieme vrijheid, en dat