Pirelli Scorpion Trail III: sportiever dan ooit

Pirelli Scorpion Trail III

Motoren met langere veerwegen zijn niet noodzakelijk meer machines die ook op het onverhard ingezet worden, steeds meer allroads zijn vermomde sportmotoren die een aangepaste band vragen. Door technologie uit de Diablo-bandenreeks te gebruiken voor de ontwikkeling van de nieuwste band is de Scorpion Trail III de sportiefste schorpioen die Pirelli ooit maakte.

De Scorpion Trail III vervangt in de loop van dit jaar de Trail II en de band is in een aantal maten al beschikbaar. Met de Scorpion Rally, Scorpion Rally STR, Scorpion MT90 A/T en de Scorpion Trail II had Pirelli al een mooi bandenaanbod voor allroadrijders, waarbij de Rally de meeste offroadcapaciteiten heeft en de Trail II het minste zin heeft in stof en modder. De Trail III werd nog wat specifieke voor het asfalt ontwikkeld, al moet een heel occasioneel uitstapje over een grindpad nog wel kunnen.

Pirelli Scorpion Trail III

Pirelli claimt dat de Trail III op zowel nat als droog asfalt qua grip, stabiliteit en stuurprecisie de evenknie is van een sport-touring band. Bijzondere aandacht ging naar de akoestische kwaliteiten van de band want een profiel dat zoveel decibels creëert dat je na tweehonderd kilometer knettergek bent wil je als allroadrijder uiteraard liever niet.

In het nieuwe profiel in het loopvlak herken je de bliksemschichten die je ook op de sportieve Pirelli Diablo banden ziet, deze moeten het water snel afvoeren en de zijdelingse stabiliteit van de band garanderen. De gebruikte rubbermengsels zijn nieuw, achteraan gebruikt Pirelli een wat hardere compound op het centrale loopvlak om de levensduur van de band op te krikken terwijl het zachtere compound op de schouders de grip in de bochten ten goede komt. Alle gebruikte compounds zijn op basis van silica.

Pirelli Scorpion Trail III

Een 0° staalgordel moet de band stabiel houden onder het hogere gewicht van de vaak vrij zware allroad motoren. De Scorpion Trail III komt in een massa maten met voorbanden van 17 tot 21” terwijl er achteraan keuze is uit negen banden die om 17 en 18” velgen passen. De Scorpion Trail III is altijd tubeless. Check www.pirelli.com voor alle details.

Pirelli Scorpion Trail III

Deel

Gerelateerde artikels

Honda CB650R E-Clutch

Kort getest: Honda CB(R)650R E-Clutch

De CB750 Hondamatic uit de 20e eeuw, de DN-01 van 2009, de Dual Clutch Transmission, toepassing van quickshifters omdat de mode het voorschrijft en dan