Pierer Mobility in zwaar weer?

Pierer Mobility

Tot voor kort leek de expansiedrift van Pierer Mobility (eigenaar KTM, GasGas, Husqvarna en deels MV Agusta) niet te stuiten, maar ook in Oostenrijk groeien de bomen kennelijk niet tot aan de hemel. Het laatste persbericht van de Pierer Group was namelijk een stuk minder rooskleurig, er blijkt een ingrijpende reorganisatie op komst.

Zo wordt een deel van de productie overgeplaatst naar India en China, waardoor er in Mattighofen 300 banen verloren zullen gaan. Onder andere bij strategische partners Bajaj en CFMOTO zal de productie flink worden opgeschroefd, nogal een hard gelag voor de werknemers in Oostenrijk die toch aan de basis hebben gestaan van het KTM/Pierer-succes.

Misschien nog wel pijnlijker is dat ook een deel van de R&D naar Azië zal worden verplaatst. Zou je de productie nog kunnen omschrijven als maakindustrie die in lagelonenlanden nu eenmaal voordeliger is, bij R&D heb je het toch echt over de kern (en ziel) van een bedrijf.

Pierer Mobility

Pierer Mobility zegt de stap te hebben genomen vanwege de instabiele economische situatie in Europa, maar uiteraard speelt ook poen een grote rol. “Het is onder meer bedoeld om de kostenvoordelen in deze regio’s te benutten en ontwikkelings- en industrialisatieprocessen te versnellen”, aldus Pierer.

Ook de (aanzienlijke) fietstak van het bedrijf gaat op de schop. Het fietsmerk R Raymon komt terug in handen van oprichters Felix en Susan Puello, terwijl FELT begin 2024 zal worden verkocht aan een ander consortium. In plaats daarvan zal Pierer Mobility zich volledig focussen op elektrische fietsen die onder de merknamen GasGas en Husqvarna op de markt worden gebracht en die de komende tijd zullen worden uitgebreid.

Pierer Mobility verwacht dat het mondiale economische klimaat in 2024 moeilijk zal zijn, maar dat door de kostenbesparingen de omzet onveranderd zal blijven. MV kopen, iemand?

Pierer Mobility

Deel

Gerelateerde artikels

Honda CB650R E-Clutch

Kort getest: Honda CB(R)650R E-Clutch

De CB750 Hondamatic uit de 20e eeuw, de DN-01 van 2009, de Dual Clutch Transmission, toepassing van quickshifters omdat de mode het voorschrijft en dan