Je zou ‘m in het ruime aanbod van Ducati bijna vergeten, maar de Monster is al dertig jaar een vaste waarde bij de roodhemden uit Bologna. Voor modeljaar 2026 krijgt de Monster het 890cc V2 blok en werd ie in één moeite helemaal vernieuwd.
Ducati introduceerde het 890cc V2 blok al in de ‘kleine’ Multistrada en de ‘kleine’ Streetfighter, en nu mag dus ook de Monster zijn 937cc Testastretta Evoluzione inruilen. Het 890cc blok is in de Monster precies even krachtig als zijn 937cc voorganger, al komen de 111 paarden er 250 toeren vroeger uit (nu bij 9.000 toeren per minuut). De nieuwe V2 is vijf kilo lichter dan het oude blok, alles samen klokt de Monster nu af op 175 kilo droog wat vier kilo minder is dan voorheen.

Goed nieuws voor de kilometervreters is dat de kleppen pas om de 45.000 kilometer gesteld moeten worden, om de vijftienduizend kilometer moet er olie ververst worden. De V-twin is gekoppeld aan een zesversnellingsbak met Ducati’s quickshifter 2.0 waarvan we al weten dat die fenomenaal soepel, snel en precies werkt. Sta je dan toch een keer met pech langs de weg, dan vind je in de textuur van de kunststof zijpaneeltjes de gps-coördinaten van de Ducati fabriek in Borgo Panigale. Zo weet de takeldienst meteen naar waar je afgesleept moet worden.
Net als bij de Streetfighter wordt de V2 ook in de Monster als dragend onderdeel van het frame gebruikt, de dubbelzijdige aluminium swingarm met grote openingen is eveneens geïnspireerd op die van de Streetfighters en Panigales. Het subframe is een combinatie van kunststof met een stalen trellisconstructie.

Showa levert de 43mm UPSD voorvork en de monoshock, vooraan is er 130 en achteraan 145 mm veerweg beschikbaar. De Rosso Diablo IV banden komen uiteraard van bij Pirelli, speciaal voor de Monster monteert Brembo iets zachtere remblokken in de radiaal gemonteerde vierzuiger M4.32 klauwen om het initiële aangrijpen van de remmen wat vergevingsgezinder te maken.

Ook vergevingsgezind: de standaard zadelhoogte van 815 mm die met een optioneel zadel naar 775 mm kan worden teruggebracht. Het stuur staat wat hoger en verder naar voren. De Monster en zijn Monster+ tweelingbroer (de Monster+ heeft een mini windschermpje en een afdekkap van de duozit) zijn voorzien van vier rijmodi (Sport, Road, Urban, Wet) met instelbare tractiecontrole, wheeliecontrole, motorrem en bochten-ABS. Het 5” TFT-dashboard heeft de 16:9 beeldverhouding en bedien je met een nieuwe joystick op de linker stuurhelft.
De nieuwe Monsters moeten in februari 2026 bij de dealers staan, op de prijzen is het nog even wachten.