In dezelfde maand dat Can-Am zijn elektrische Pulse naked bike voorstelde in Texas, presenteerde aan de andere kant van de wereld een andere fabrikant een heel gelijkaardig project. Nuen is een Vietnamese start-up die met de N1-S zijn eerste elektrisch aangedreven stadsscrambler toont. Qua karakteristieken ontlopen de Can-Am en de Nuen mekaar niet zo heel ver, al is er wel één gigantisch verschil…
De looks van de N1-S zijn sowieso geslaagd. Met zijn verhoogd voorspatbord doet hij een beetje aan een Aprilia Dorsoduro of een BMW R nineT Urban G/S denken, het frame en de ‘tank’ zijn dan weer vrij hoekig van vorm. Bij Nuen hebben ze in ieder geval ook een marketingafdeling, anders verwerk je geen woorden als ‘retro-futuristisch’ in je communicatie.
Anders dan de Pulse die de batterij als dragend onderdeel gebruikt, werkt Nuen wel met een aluminium balkenframe dat de 8.0 kWh batterij omarmt. Met de 175 mm bodenvrijheid is een stoeprandje in de stad geen onoverkomelijke hindernis, vooraan wordt de Nuen afgeveerd door een forse UPSD.
Het zadel zit op 800 mm hoogte, dat er nog een lcd-dashboard opzit is een beetje zoals Apple dat een nieuwe iPhone met rooksignalen zou voorstellen. De Nuen N1-S weegt 171 kilo, in het voorwiel zit een enkele remschijf.
De elektromotor die zijn kracht via een ketting naar het achterwiel stuurt is 32 pk sterk en doet daar zomaar eventjes 190 Nm aan koppel bovenop. Net zoals bij de Pulse is de topsnelheid begrensd op 130 km/u. Cruisecontrole is standaard, net als drie rijmodi.
In Rain wordt de snelheid begrensd tot 55 km/u, in Street is dat 90 km/u en enkel in Sport haal je de topsnelheid van 130 km/u. Een systeem van energierecuperatie zit erop en dat zal je ook nodig hebben want de actieradius van 200 kilometer ziet er op het eerste gezicht veelbelovend uit, tot je de kleine lettertjes leest en ziet dat je die afstand enkel haalt bij een gemiddelde snelheid van 40 tot 50 km/u.
Met een standaard 220V-lader ‘tank’ je 58 km actieradius in een uur, de batterij van leeg naar 80 % laden duurt drie uur. Gebruik je een specifieke Nuen snellader dan duurt laden van leeg tot 80 % slechts veertig minuten.
Loopt al het bovenstaande nog redelijk gelijk met wat Can-Am presenteerde, dan verandert de zaak serieus als je het prijskaartje bekijkt. De Nuen N1-S verandert op de thuismarkt voor 180 miljoen Dong van eigenaar, omgerekend een goeie 6.500 euro. Dus als Nuen de N1-S homologeert voor Europa, dan zou die hier zeker voor minder dan 8.000 euro verkocht moeten kunnen worden. En dat verandert de zaak toch…
Check www.nuenmoto.com