Goed nieuws en vervelend nieuws voor wie met de motor wel eens in Frankrijk vertoeft. Het goede nieuws is dat de politieke soap rond het filerijden voor motoren eindelijk is beslist in het voordeel van de motorrijders. Het vervelende nieuws is dat ook de Fransen in de ban zijn van Lage Emissie Zones en dat we als motorrijders die dans niet ontspringen.
Eerst het goede nieuws, uiteraard. De Franse politici hebben er een klein decennium over gebakkeleid en zijn in die periode een paar keer van idee veranderd, maar sinds 9 januari 2025 is filerijden er voor motorrijders eindelijk in een wettelijk kader gegoten en toegelaten. Net zoals in Nederland moeten motorrijders tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden.
Tussen de file rijden mag enkel op wegen van minstens twee keer twee rijstroken die door een vaste middenberm worden gescheiden en waar de maximumsnelheid tussen de 70 en 130 kilometer per uur ligt ‘of waar de lokale overheid een lagere maximumsnelheid heeft ingesteld’, meldt de website van het Franse ministerie van verkeer. Dat laatste is van belang voor de Parijse périphérique, waar sinds kort vijftig kilometer per uur als maximumsnelheid geldt.
Als motorrijder mag je niet harder dan vijftig kilometer per uur rijden tussen de files, als op één van de twee rijstroken het verkeer helemaal stilstaat mag je als motorrijder met maximum dertig kilometer per uur door de file snijden. Een andere motor die aan het filerijden is inhalen, mag niet.
Een inbreuk op de bovenstaande regels wordt in Frankrijk als een overtreding van de vierde graad beschouwd en kost Fransen drie punten op hun rijbewijs. Wat dat ons, buitenlanders, gaat kosten is nog niet duidelijk.
LEZ
Het vervelende nieuws uit Frankrijk is dat alle agglomeraties met minstens 150.000 inwoners vanaf dit jaar een ‘Zone à Faibles Emissions’ oftewel een LEZ moeten hebben en dat daar voor de weggebruikers een verplicht vignet, het zogenaamde Crit’Air, bij hoort. Concreet komt het erop neer dat er op 1 januari 2025 liefst dertig nieuwe milieuzones bijgekomen, waaronder Valenciennes, Duinkerken, Lille en Béthune.
Knap vervelend voor motorrijders op doorreis is dat in veel gevallen ook de snelwegen bij de Lage Emissie Zone worden gerekend. Dat is bijvoorbeeld het geval op de snelwegen rond Lille, rij je vanuit België door Lille richting Parijs, dan moet je al een Crit’Air hebben. De milieusticker moet vast op de motor bevestigd worden, is gelukkig relatief goedkoop (3,11 euro + 1,80 verzendingskosten) en blijft levenslang geldig, op voorwaarde dat de motor dezelfde nummerplaat behoudt. Maar dat is in ons geval geen probleem…
Naar Franse traditie is er nog geen uniforme wetgeving, zo zijn er sommige steden waar je enkel op weekdagen tussen 8 en 20 uur een Crit’Air moet hebben om in de Lage Emissie Zone te mogen rijden. Wat jammer genoeg wel een stuk duidelijker is, zijn de boetes die beginnen bij 68 euro en kunnen oplopen tot een veelvoud van dat bedrag. Gezien de lage kost van de Crit’Air milieusticker is het daarom geen slecht idee om er eentje te bestellen op de officiële site van de Franse overheid.