Nieuws: KTM presenteert 890 Duke!

De 790 is dood, leve de 890, dat zullen ze ongeveer gedacht hebben bij KTM. Op zichzelf is dat niet zo heel verrassend, de Oostenrijkers volgden dit pad al eerder bij de Adventure-familie en nu is er dus ook de KTM 890 Duke

Voor de Duke 790 is het na amper drie jaar dus alweer over en uit. Hoewel KTM stevig inzette op de 790, wilde het nooit helemaal vlotten met de beoogde verkooptopper in het middensegment. KTM’s koers om met relatief low-budget vering, remmen en banden te werken om zo de prijs te drukken, leverde niet het gewenste (verkoop)resultaat op. Die filosofie laten ze in Mattighofen bij de 890 dan ook weer aardig los.

Het blok van de 890 Duke kennen we natuurlijk al van de 890 Duke R, met z’n 115 pk en 92 Nm aan topvermogen en -koppel tapt de 889cc paralleltwin uit een ander (20 pk sterker) vaatje dan z’n voorganger. Om de boel een beetje te kunnen temmen is de 890 Duke standaard uitgerust met ride-by-wire gasbediening en traction control gekoppeld aan 3 rijmodi; Sport, Street en Rain. Wil je nog een tandje extra dan kan je in de accessoirelijst opteren voor Track Mode, deze geeft meer instelmogelijkheden qua traction control, gasrespons en (uitschakelbaar) wheeliecontrol. Eveneens optioneel is de ‘quickshifter +’ waarmee je koppelingsloos op- en terugschakelt.

Qua rijwielgedeelte bleven zaken als frame en swingarm bij het oude, om echter weerstand te kunnen bieden aan de grotere dadendrang van de 890 twin werd de vering wel stevig aangepast. De voorvork en monoshock zijn nu van het type WP Apex en daarmee leunt de KTM 890 Duke dus dichter tegen de R-versie aan; de schokdemper achter is volledig instelbaar over de 43mm voorvork laat KTM nog geen details los qua instelmogelijkheden, maar we vermoeden dat deze iets ruimer zijn dan bij de 790…die had er namelijk geen. De remopstelling lijkt grotendeels identiek aan die van de 790, met radiaal gemonteerde vierzuiger klauwen en een set 300mm schijven, al heeft de 890 wel een radiale remcilinder voor meer gevoel en ‘bite’. De mager presterende Maxxis banden zijn vervangen voor meer high-end ContiRoad rubber.

Kortom, met de komst van de KTM 890 Duke lijkt het erop dat we nu toch de ‘Scalpel’ krijgen zoals de Oostenrijkers ons eerder al beloofden…prijs en levering volgen binnenkort.

Foto’s: Schedl R. en James Lissimore

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red