Nieuwe Yamaha XSR900

Sinds de MT-09 werd vernieuwd was het enkel nog wachten op de nieuwe XSR900. En kijk, daar zal je ‘m hebben, Yamaha’s sportieve neo-retro naked.

De XSR900 draaide al sinds 2016 mee, dus het werd stilaan ook wel tijd voor een grondige opfrisbeurt. En die heeft ‘ie nu gekregen, in navolging van de MT-09 die mede met het oog op de Euro5-normering eerder dit jaar al grondig werd aangepast. Het driecilinderblok meet dus dezelfde 889cc als de MT-09 en krijgt daardoor een boost van 4 pk, wat uitkomt op 119 pk in totaal. Yamaha heeft wel een nieuw uitlaatsysteem ontworpen dat iets voller moet klinken.

Verder deelt de XSR hetzelfde Deltabox frame als de MT-09, dat lichter en stijver is dan op het vorige model. Door het andere frame verandert ook de zitpositie lichtjes in de sportieve richting. KYB staat in voor de goudkleurige UPSD voorvork die volledig instelbaar is. Nieuwe, 700 gram lichtere wielen moeten het stuurgedrag flitsender maken in samenwerking met dat nieuwe frame, waar de langere achterbrug de stabiliteit verbetert. Verder krijgt de XSR ook een radiale rempomp.

Los van z’n retro-uiterlijk is de XSR900 verder helemaal bij de tijd, vooral dankzij de zes-assige interne meetunit (IMU) die de hellingshoekgevoelige ABS en tractiecontrole voorziet van input. Daarnaast is er ook wheeliecontrole … die gelukkig uitgeschakeld kan worden. Uiteraard krijg je ook rijmodi, met zelfs ééntje extra op de drie die de XSR al gebruikte, waarbij je alles kan selecteren op het 3,5 inch TFT-dashboard van de MT. Een rond retro-klokje was misschien toch leuker geweest…

De nieuwe 15litertank is ook nieuw en die krijgt, tot onze vreugde, kleuren mee die verwijzen naar Yamaha’s roemrijke GP-verleden. De afgebeelde versie roept bij ons meteen de gedachte op aan die gekke Christian Sarron en Franse sigaretten waar je eerst de filter afbijt voor je ze door de ventilatieopening van je helm oprookt. Al dan niet nadat je die ventilatie zelf in je helm hebt geboord. Heerlijk. Waarbij het nieuwe zadel, dat meer een caféracervorm meekreeg en wat ons betreft de look er enkel maar sterker op maakt. De vorige XSR was hier op de redactie qua uiterlijk niet helemaal naar ieders zin, maar deze versie krijgt bijna over de hele lijn duimpjes omhoog.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red

[