Het was slechts een kwestie van tijd dat Yamaha in navolging van de nieuwe MT-09 ook een nieuwe Tracer zou voorstellen. En kijk, daar heb je de Tracer 9 en GT. En ze gooien er meteen de Tracer 7 GT bovenop.
Net als de MT-09 krijgt de Tracer 9 – niet meer 900 dus – het nieuwe CP3 blok, dat nu 890 cc meet, z’n koppel al veel vroeger lost, 1,5 kilogram minder weegt en 4 pk meer heeft dan voorheen. Door een verbeterde injectie zou de Tracer wel zo’n 9% zuiniger worden, wat de actieradius op een theoretische 350 km brengt met z’n 18 liter tank.
Ook het chassis is gloednieuw, maar anders dan op de MT-09. Zo is het blok anders opgehangen voor een beter gevoel in de voorpartij. Daarnaast is de swingarm langer, ook al blijft de wielbasis onveranderd.
Ook qua elektronica gaat de Tracer nu mee met z’n tijd. Zo krijgt hij niet één, maar twee TFT-schermen voor wie graag naar de Tour en het WK voetbal tegelijk kijkt, wellicht. De cruise controle wordt standaard Met een Interne Meet Unit die beweging langs zes assen registreert, krijg je nu naast een gesofistikeerde tractiecontrole, ook slide controle en wheely controle. Op de Tracer, jawel.
De GT komt net als voorheen standaard met een hoop toerfähige accessoires, maar Yamaha doet er met het 2021 model nog een schep bovenop. Naast koffers krijg je ook verwarmde handvaten, bochtenverlichting met LED, quickshifter. Daarnaast ontwikkelde Yamaha samen met Kayaba ook semi-actieve veren.
En tegelijk maakt Yamaha ook de Tracer 7 GT wereldkundig. Die is nu net als de 2020 Tracer 7 Euro5-proof en neemt hij de styling over, krijgt net als z’n grote broer standaard accessoires om langere ritten aangenaam te maken. Zoals daar zijn: koffers, een hoger windscherm en comfortzadel.