Nieuwe V2 lichtste Ducati tweecilinder ooit

In een motorwereld die overspoeld wordt door efficiënte paralleltwins is Ducati natuurlijk aan z’n stand verplicht een eigen, onderscheidende koers te blijven varen. En dat doen ze met deze nieuwe generatie 90° V-twin. De nieuwe V2 is de lichtste Ducati tweecilinder ooit, 890cc groot en beschikbaar in een 115 en 120 pk configuratie. Liefhebbers opgepast: desmo klepbediening schittert door afwezigheid.


Eens kijken wat voor vlees we in de kuip hebben. De nieuwe V2 is gehomologeerd volgens de Euro5+ norm, heeft een cilinderinhoud van 890 cc, is uitgerust met het IVT (Inlaat Variabele Timing) en weegt 54,5 kg. Dat laatste is wel interessant want daarmee is dit blok 9,4 kg lichter in vergelijking met de Superquadro 955, 5,9 kg ten opzichte van de Testastretta Evoluzione en 5,8 kg vergeleken met de Scrambler Desmodue, om de nog resterende Ducati tweecilinders er maar even bij te pakken. Geen desmodromische klepbediening op de nieuwe V2 maar hetzelfde systeem als op de V4 Granturismo (klepveren), wat dan weer voordelen oplevert op het vlak van verbruik en natuurlijk onderhoudsintervallen. De klepspeling hoeft maar eens in de 30.000 km te worden gecontroleerd, om maar iets te noemen.

120 en 115 pk
Ducati heeft gekozen voor twee verschillende configuraties, gekenmerkt door verschillende vermogenswaarden: 120 of 115 pk bij 10.750 tpm. Beetje gek, want dat verschil lijkt op papier vrij klein, zodra duidelijk is naar welke modellen dit V2-blok z’n weg zal vinden zal die mist waarschijnlijk wel optrekken. De boring en slag (96 x 91,5 mm) levert een boring/slagverhouding op van 1,56. Een tussenmaat ten opzichte van de Testastretta en Superquadro blokken, waarbij dit blok een hoger maximaal vermogen kan leveren dan de Testastretta, met een koppelcurve die gunstiger is voor gebruik op de weg dan de Superquadro. Aldus Ducati. Het maximum koppel komt op 93,3 Nm (of 92,1 Nm) bij 8.250 tpm.

De sportievere 120 pk uitvoering schopt het met race-uitlaat (voor gebruik op het circuit…) tot 126 pk bij 10.000 tpm en een piekkoppel van 98 Nm (+5 Nm) bij 8.250 tpm. Los nog van de gewichtsbesparing van 4,5 kg. De 115 pk versie is juist weer uitgerust met een krachtigere dynamo en ‘versterkte’ drijfstang en vliegwiel voor een soepelere gasrespons bij ontspannen rijden. De overbrengingsverhouding is korter voor de eerste en tweede versnelling om het wegrijden op steile hellingen makkelijker te maken, vooral bij volle bepakking. Dan weet je al welke richting Ducati op wil met beide configuraties.

Variabele timing controle
Het IVT systeem (Inlaat Variabele Timing) moet garant staan voor een lineaire koppelafgifte over de hele linie. Het IVT systeem varieert de timing van de inlaatklep over een bereik van 52° om zo de beste overlap te creëren op basis van het motortoerental en de gasklepopening. Ducati claimt dat 70% van het maximumkoppel beschikbaar is bij 3.000 tpm en dat tussen 3.500 en 11.000 tpm de koppelwaarde nooit zakt onder de 80%. Om de prestaties te optimaliseren, hebben de tuimelaars aan inlaatzijde een DLC behandeling (Diamond-Like Carbon) gekregen.

Het 52mm gasklephuis met sub-throttle injector wordt aangestuurd middels ride-by-wire en schotelt de rijder in spe vier verschillende Powermodes voor. Net als op de nieuwe Panigale V4 kan de versnellingsbak worden uitgerust met het optionele Ducati Quick Shift (DQS) 2.0. De tweede generatie DQS maakt gebruik van een versnellingssensor en dus niet meer de externe microschakelaars bij het pedaal. Dit voor een directer gevoel, kleinere slag en het gemakkelijker vinden van de neutraalstand. De slipperkoppeling is afgeleid van de meest recente versie uit de Testastretta 11°.

De eerste motoren uitgerust met de nieuwe V2 worden binnenkort onthuld, tijdens de Ducati World Première op 5 november, 18:00 uur. Stay tuned.


Belangrijkste gegevens van de V2

  • 890 cc 90° V-twin
  • Gewicht 54,5 kg
  • Ketting aangedreven dubbele bovenliggende nokkenas, IVT variabele inlaat kleptiming, 4 kleppen per cilinder. 38,2 mm inlaatkleppen met holle steel, 30,5 mm uitlaatkleppen.
  • Boring x slag 96 x 61,5 mm
  • Compressieverhouding 13,1:1
  • Maximumvermogen 120 pk bij 10.750 tpm – 126 pk met race-uitlaat en maximumkoppel 93,3 Nm bij 8.250 tpm
  • Versie met krachtigere dynamo en verkorte overbrengingsverhoudingen voor de eerste twee versnellingen, maximaal vermogen 115,6 pk bij 10.750 tpm en maximaal koppel van 92,1 Nm bij 8.250 tpm
  • Aluminium cilindervoering
  • Euro 5+ goedkeuring
  • Meerplaten natte koppeling, servo gestuurd en met antihopfunctie
  • Semi-droog carter met drukpomp en spoelpomp
  • Vermogenstoevoer met gasklephuis met 52 mm diameter
  • Versnellingsbak met 6 versnellingen en de optie om de Ducati Quick Shift (DQS) 2.0 te monteren
  • Olie verversen bij 15.000 km
  • Controle en eventuele klepspelingafstelling gepland bij 30.000 km

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red