Was de M 1000 R voor jou nog niet extreem genoeg, dan kan het met deze RR altijd nog een tikje extremer.
BMW’s M-versies zijn wat vroeger de HP’s waren, de modellen waarbij de pin uit de granaat wordt getrokken. Zo ook met de nieuwe M 1000 RR, die de basis vormt van alle BMW 1000 RR racemotoren die worden ingezet van het WK Endurance tot BSB en WorldSBK, en daartussen ook nog ergens het Eiland Man. Wat is er nieuw?
Ten eerste kan je kiezen tussen een standaard model en een gitzwarte M-Competition variant. Het blok met gesmede zuigers, CNC-gefreesde inlaatkanalen, ShiftCam variabele kleptiming en dik 212 pk is nu makkelijker te tunen voor racegebruik. Daarnaast is ook de aero danig aangepakt: de nieuwe kuip moet niet alleen betere windbescherming bieden, maar ook het blok beter beschermen tegen crashes.
Prioriteit nummer één was echter de topsnelheid. Zo is de kuipruit wat hoger en zijn de vleugels aangepast. Die laatste bieden nu aan 300 km/u meer dan zes kilogram extra downforce, goed voor 22,6 kg in totaal. De topsnelheid zou daarmee gestegen zijn van 306 naar 314 km/u. Dat is winst die het Belgische EWC-team meeneemt op het rechte stuk van Mistral en consorten.
Verder is ook het voorspatbord aangepast, met geïntegreerde luchtsleuven om de blauw geanodiseerde remklauwen te koelen. De M Competition krijgt carbon wielen en Ducati MotoGP-aandoende wielcovers die ook helpen om de BMW door de wind te laten snijden. Daarnaast zit er ook een bredere carbon kont op zodat je met meer comfort naast de M kan gaan hangen. Voor de prijs ga je beter even zitten: de M 1000 RR is er vanaf 34.050 euro in België, en 39.800 euro on Nederland. Maar dan heb je wel wat…