BMW heeft de K 1600-serie vernieuwd en losgelaten op de wereld. Zowel de GT, de GTL als de B en Grand America krijgen een update.
De onderlinge verschillen tussen de modellen blijven ongewijzigd. De GTL is en blijft de ultieme Beierse toerbuffel, waarbij de GTL de net iets sportievere variant is. De Grand America is een lagere, op Amerikaanse leest geschoeide toerbuffel, die ook als een opgetuigde K 1600 B aanzien kan worden, waarbij de ‘B’ nog steeds voor Bagger staat.
Wat is er nieuw? Het dikke zescilinderblok raakt nu wel door de Euro5-normen, met een nieuw motormanagementsysteem en nieuwe sensoren. Niettemin blijft het behoorlijk stevige topvermogen van 160 pk behouden, maar komt dat er reeds bij 6.750 toeren in, wat 1.000 omwentelingen vroeger is dan voorheen. Het koppel stijgt naar 180 Nm (komende van 174 Nm) zodat je nog net even vlotter over de bergen raakt.
Het nieuwe dashboard is een 10,25 inch breedbeeld exemplaar, waarop de navigatie nu nog beter zichtbaar is dankzij een split screen, uiteraard zit er connectiviteit op. Of de thuismatchen van Bayern München ook standaard geprogrammeerd zijn is niet zeker, maar het scherm is er in elk geval breed genoeg voor…
De GTL en Grand America, de meest toergerichte modellen dus, krijgen standaard ook een nieuw audiosysteem voor het betere ‘Du’ van Peter Maffay meebrullen terwijl je over de Autobahn suist. Op de andere modellen is dat optioneel. Als we het goed begrepen hebben behoort de adaptieve bochtenverlichting, full led uiteraard, nu tot de standaarduitrusting op de K 1600’s. Naast de bochten ‘inkijken’ past het licht zich ook aan als je accelereert of remt.
Het ESA-systeem dat de veren elektronisch controleert wordt vanaf nu standaard op de K1600’s gemonteerd en krijgt ook een update, zo zal de belasting automatisch gemeten worden en dat omzetten naar een andere veerafstelling, waarbij ook de rijomstandigheden en rijstijl een rol spelen in hoe het systeem de vering aanpast. Er is ook een nieuwe ‘Midnight’ kleurvariant beschikbaar die op het kuipwerk wordt geprint in plaats van gespoten.
De nieuwe K 1600’s worden begin volgend jaar leverbaar. Wat de prijzen betreft tasten we – alle adaptieve bochtenverlichting aan toe – nog in het duister…