De KTM 1290 Super Adventure S is intussen de derde generatie van de dikke ‘plusliter’ adventurebikes die de Oostenrijkers sinds een jaar of acht op de markt brengen. De nieuwkomer voldoet niet enkel aan Euro5, maar is ook de meest potente hoogpoter die in Mattighofen al van de band is gerold.
De persinfo is bijzonder uitvoerig, maar we vatten de updates alvast even in een notendop: de nieuwkomer krijgt een nieuwe tank, een lager zadel en nieuw kuipwerk. Het frame werd ingekort, het subframe vernieuwd en de swingarm verlengd. De gewichtsverdeling werd in één adem ook opnieuw bekeken, en de 1290 Super Adventure S krijgt een nieuwe generatie semi-actieve vering onder de billen. KTM zou KTM niet zijn mochten ze de elektronica niet naar nieuwe niveaus tillen, terwijl de hele meuk knap gecapteerd wordt op een nieuw 7-duims TFT’tje. En als kers op de taart krijgt ook dat beest van een 1.301cc grote LC8 een make-over: hij perst er nu 160 pk en 138 Nm uit. Als we t ons goed herinneren, betekent dat dat Euro5 de pony’s ongemoeid laat, maar wel twee newtonmeters aan koppel uit de ring mept.
Ergonomie en geometrie
Voor het betere stuurwerk is het balhoofd 15 mm naar achter geschoven en is het voorste deel van de motor verplaatst. Bovendien draagt de langere opengewerkte swingarm toe aan een stabieler gevoel onder acceleratie. Het subframe ging op de schop om een een lagere zithoogte te bekomen. De nieuwe 1290 Super Adventure S pakt vanaf 2021 uit met een lager zwaartepunt en geoptimaliseerde gewichtsbalans. Met je knieën omklem je de nieuwe, sleutelloos te openen brandstoftank van 23 liter en bijbehorend nieuw kuipwerk. Het nieuwe zadel kan dan weer in twee niveaus bijgesteld worden over 20 mm. Ook aanpasbaar zijn de stuurschakelaars, het nieuwe TFT-scherm en het windscherm (over 55mm).
Elektronica
Aan elektronische rij(ders)hulpjes geen gebrek: zo wordt de tractiecontrole minder ingrijpend in de modi RAIN, STREET, SPORT, OFFROAD en komt er een bijgewerkte (optionele) RALLY-modus. Vanaf 2021 komt daar een innovatief Adaptive Cruise Control-systeem bij, dat met behulp van radartechnologie (Bosch) een veilige afstand aanhoudt tot het voorliggend verkeer, en instelbaar is in vijf niveaus. Verder is de hellingshoek-afhankelijke Motorcycle Traction Control voorzien van twee afzonderlijke controllers, één voor wielslippen en een andere voor de hellingshoek, elk met eigen data en strategieën. De bochten-ABS en offroad-ABS systemen zijn standaard, de Motor Slip Regulation is optioneel.
Welke instellingen je ook kiest, ze worden sowieso op het nieuwe 7-duims TFT-scherm geprojecteerd, dat is aangesloten op de nieuwe Connectivity Unit voor de koppeling met uw smartphone. Onder het dashboard steekt overigens een nieuw opbergvak met een USB-oplaadpoort. Want ook avonturiers en wereldreizigers bellen wel eens naar huis.
Geavanceerde onderdelen
Onder impuls van Euro5 ging KTM ook aan de slag met de gekende V-twin. Die schiet er dan wel een paar newtonmetertjes bij in – maar 160 pk en 138 Nm blijft indrukwekkend. Het blok wordt overigens een stuk lichter (-1,6 kg), dankzij dunnere carters en een nieuw oliecircuit, terwijl ook nieuwe zuigers en een betere koeling present tekenen. De motor ademt door een vernieuwde tweekoppige uitlaat en schakelt met behulp van een gewijzigd PANKL-versnellingsbak – die gekoppeld kan worden aan de optionele (!) Quickshifter+. De onderhoudsintervallen liggen elke 15.000 kilometer – wat de avonturiers onder u geheid tevreden zal stemmen.
Nog één vernieuwing hebben we niet belicht: de WP APEX-schokdempers met Semi-Active Technology. Daarvan werd de demping verbeterd door middel van nieuwe kleppen, terwijl de 6D-IMU de signalen van het wegdek meteen doorseint naar de unit voor een aangepaste demping.
De nieuwe generatie KTM 1290 Super Adventure S staat vanaf maart 2021 bij uw KTM-dealer, voor een voorlopig onbekende prijs.