Nieuw: Ducati Multistrada V4 Rally

In het kader van de 2023 World Premiere-reeks onthulde Ducati zopas hun nieuwste 2023-model: de Multistrada V4 Rally.

Het woord zegt het zelf: dit is een avontuurlijke versie van de Multistrada V4, maar de Rally blijkt meer te omvatten dan een dikke 30litertank en een stel spaakwielen. Ducati geeft aan dat er gefocust werd op meer comfort voor rijder én passagier, een grotere actieradius en meer offroad-gerichte capaciteiten.


Het blok bleef dus grotendeels ongemoeid. We gaan ervan uit dat je met 170 pk de gemiddelde berg wel op komt, ook met passagier. De Rally krijgt wel een nieuwe Offroad-rijmodus die het vermogen knijpt tot 114 pk, terwijl de directere gasrespons voor een betere dosering op het onverhard moet zorgen. Ook de afstelling van de tractiecontrole, ABS, vering et cetera worden in de Offroad-modus op eh, offroad afgestemd.

Wel grote veranderingen zijn er op het vlak van comfort. Zo krijgen de semi-actieve veren een veerweg van 200 mm voor die extra diepe put, terwijl de nieuwe spaakwielen ook wel tegen een stootje kunnen. Daarnaast is de motorbescherming extra stevig uitgevoerd en kregen de dikkere voetsteunen afneembare rubbers. Om de langere veerweg te compenseren zijn er optioneel verlaagde zadels en een verlagingskit voor de veren beschikbaar … maar dan schiet je het doel van de Rally wellicht wat voorbij.


De kuipruit werd groter, 40 mm hoger en 20 mm breder om precies te zijn. De passagier profiteert van een iets langer subframe zodat er meer ruimte is om comfortabel te gaan zitten, terwijl de duovoetsteunen extra dikke rubbers hebben gekregen om de trillingen tot een minimum te beperken.

De Multistrada V4 Rally is standaard uitgerust met een middenbok, én met een zogeheten Minimum Preload Setting die de motor laat zakken als je traag rijdt of stopt. Daarbovenop is er ook een nieuwe Easy Lift-functie die de Multi helemaal in z’n veren laat zakken bij stilstand zodat je ‘m makkelijker van de zijstaander kan heffen. Daarnaast tekent uiteraard het zo al erg hoogstaande elektronicapakket van de Multistrada V4 S present: adaptieve cruisecontrole, dodehoekdetectie, 6,5” TFT, bochten-ABS, bochtenverlichting, wheeliecontrole, DTC…


De Rally is beschikbaar in drie versies: de ‘standaard’ Adventure Radar (adaptieve cruisecontrole, dodehoekdetectie), de Adventure Travel & Radar (alles van de Radar plus alu koffers, verwarmde handvatten en dito zadels) en Full Adventure – die bovenop de vorige optiepakketten ook nog een Akrapovic uitlaat en carbon voorspatbord meekrijgt. Op prijzen is het nog even wachten.

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red