Next-Gen Ducati Scrambler

De bezem gaat door de hipsterhoek in Bologna, de Scrambler familie krijgt een stevige opfrisbeurt; moderner, lichter en meer elektronica in de vorm van standaard Ride by Wire, Riding Modes en een quickshifter. O ja, en de familie is gereduceerd tot drie gezinsleden: de Icon, Full Throttle en de Nightshift.

De nieuwe generatie Ducati Scrambler is volledig opnieuw ontworpen, ‘met behoud van de geest’, aldus Ducati. Goed, eens kijken wat dat precies inhoudt. De Scrambler is qua design in ieder geval herkenbaar maar heeft ook op dat vlak wel een paar nieuwigheden. De koplamp, nu volledig LED, behoudt de iconische “X”, maar is opnieuw ontworpen evenals het kenmerkende halve cirkeltje van het LED achterlicht. De tank is nog steeds van staal maar op de Icon nu voorzien van verwisselbare covers die, samen met de spatborden en details op de koplamp, de Scrambler beter laten kleuren bij je kekke sneakers. Het dashboard doet het vanaf 2023 met een 4,3-inch kleuren TFT-display en (dus) met meer info.

De 2023 Ducati Scrambler is ook in technisch opzicht onder handen genomen met als grootste winst de 4 kg gewichtsreductie, met een flitsender stuurkarakter als einddoel.

Het rijwielgedeelte is geheel nieuw, zowel trellisframe als achterbrug gingen opnieuw naar de tekentafel, uiteindelijk resulterend in een schokdemper die nu ‘traditioneel’ in het midden is verplaatst. Het subframe is nu overigens gescheiden van het hoofdframe. Dat scheelt weer bij eventuele schades…Goed nieuws, de stuurnokken zijn iets verplaatst en dus is de stuuruitslag toegenomen. Dat maakt kort draaien voor je favoriete koffiebar net even iets minder gênant. Ook goed in dat opzicht: de nieuwe achtplaats koppeling is lichter en met meer gevoel te bedienen. De wielen zijn eveneens vers qua design (mooie multispaaks) en nog steeds van een iets afwijkende 18″ en 17″ combinatie voor en achter.

Het Desmodue motorblok is ondertussen de laatste luchtgekoelde-Mohikaan binnen de Ducati gelederen en inwendig flink aangepakt. Nog steeds goed voor 73 pk maar wel ongeveer 2,5 kg lichter dan de vorige generatie. De traditionele tweepitter krijgt wel de elektronica-politie op bezoek. Ride by Wire moet de wat nerveuze gasrespons nu eindelijk helemaal gladstrijken en heeft als bijkomend ‘voordeel’ dat de Scrambler nu standaard over tractiecontrole en twee rijmodi beschikt: Road en Wet. De standaarduitrusting wordt gecompleteerd door bochten-ABS, netjes. De Quick Shift up/down is standaard op de Full Throttle en verkrijgbaar als accessoire op de rest van het gamma. Ook beschikbaar als accessoire is het Ducati Multimedia System, dat de mogelijkheid biedt om muziek en gesprekken te beheren door je smartphone op de motor aan te sluiten.

Ducati Scrambler Icon
De Instapper. De nieuwe tank is het element dat de nieuwe Scrambler Icon vormgeeft. In feite is het gekleurde gedeelte een vervangbare cover, net als de spatborden, de labels op de wielen en de kleine koplampkapjes. De drie standaard kleuren (’62 Yellow, Thrilling Black en Ducati Red) worden aangevuld met zes andere, verkrijgbaar als accessoire kits, om de nieuwe Ducati Scrambler Icon aan te kleden in negen verschillende kleuren. De Ducati Scrambler Icon heeft een nieuw stuur dat lager en dichter bij de rijder staat, voor meer controle. Het zadel is eveneens opnieuw ontworpen.

Ducati Scrambler Full Throttle

De Ducati Scrambler Full Throttle is het sportiefste model. De nummerplaten aan de zijkant dragen het nummer 62 – 1962 was het debuutjaar van de eerste Ducati Scrambler. Het sportieve karakter van de Full Throttle wordt onderstreept door een korter voorspatbord, een achterkant zonder achterspatbord, rode labels op de lichtmetalen velgen, een straatlegale Termignoni uitlaatdemper, Ducati Performance LED richtingaanwijzers en Quick Shift up/down.

Ducati Scrambler Nightshift

De meest elegante. Onderscheidt zich door meer klassieke en verfijnde details, zoals het zadel in café-racer stijl, gestikt en in de donkere tint, of de afwisseling van glanzende en matte oppervlakken. Ducati Scrambler Nightshift heeft, net als Full Throttle, nummerplaten aan de zijkant, een minimaal voorspatbord, geen achterspatbord, zwarte afwerkingen voor de aluminium details, evenals compacte LED richtingaanwijzers. De kleurstelling Nebula Blue en de spaakwielen, nu volledig zwart, geven de Nightshift een nadrukkelijk eigen smoelwerk.

De prijzen? In Nederland betaal je € 12.590 voor de Scrambler Icon en € 13.390 voor de Full Throttle en Nightshift. In België € 10.990 voor de Scrambler Icon en € 12.490 voor de Full Throttle en Nightshift.

De Scramblers worden vanaf eind maart 2023 bij de dealers verwacht.

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse