Onlangs kon je in KicXstart een boeiend interview lezen van onze freelancer Adam Child met KTM CEO Gottfried Neumeister, de man die na het Pierer-debacle de Oostenrijkse motorfabrikant in de schoot van de Indiase grootmacht Bajaj moet laten landen. Of dat een zachte landing wordt, valt zwaar te betwijfelen want in een recent interview bij de Indiase zender CNBC-TV haalt Bajaj-topman Rajiv Bajaj ongemeen hard uit naar het vorige management van KTM en lijkt hij alvast de bijl te slijpen om in Mattighofen zware besparingen door te voeren.
De hoofdreden waarom CNBC Rajiv Bajaj voor de microfoon haalde was om uit te zoeken hoe de overname van KTM door de Indiase gigant verder zal verlopen. Volgens Bajaj – die met zijn holding op 23 mei ruim 800 miljoen euro in KTM AG pompte om de boel van de ondergang te redden – zou tegen november alles wat de overname betreft bekrachtigd moeten zijn door de overheidsinstanties die daarover waken. Waarna Bajaj na achttien jaar als minderheidsaandeelhouder van KTM AG 76% van de aandelen in handen heeft en dus de boel zo goed als autonoom kan sturen.

Gevraagd naar de reden waarom KTM zo snel zo zwaar in de problemen kwam, argumenteerde Bajaj dat ook hij als minderheidsaandeelhouder verrast was door de snelheid van de KTM-crash. Waarna Rajiv Bajaj geen spaander heel liet van voormalige KTM-CEO Stefan Pierer en zijn management. “De enige reden voor de teneergang van KTM is hebzucht en wel op drie vlakken. In de eerste plaats is er operationele hebzucht, het best geïllustreerd door de manier waarop KTM produceerde en bleef produceren toen post-Covid de vraag naar motoren alweer sterk was afgenomen. Met als gevolg dat al die stock naar de importeurs en dealers werd doorgeschoven.”
“Daarnaast is er wat ik strategische hebzucht noem, bijvoorbeeld door een sector te willen betreden waar je helemaal geen voeling mee hebt. In het geval van KTM was dat de fietsenbranche en die beslissing heeft het bedrijf flink pijn gedaan, zeker wat de elektrische fietsen betreft. Je kunt Bajaj verwijten dat wij op dat moment al deel uitmaakten van het bedrijf en dat we niet hebben ingegrepen.”
“Wat me bij de derde vorm van hebzucht brengt: de bestuurlijke hebzucht. Zo zijn er in het laatste jaar beslissingen genomen zonder de daarvoor voorziene procedures te volgen of ons als minderheidsaandeelhouder in te lichten. Vandaar dat we verbaasd waren over sommige beslissingen van het vorige management”, aldus Rajiv Bajaj over de recente geschiedenis van KTM.

Oranje bloedbad op komst
Als Bajaj het straks voor het zeggen heeft in Mattighofen, zou het wel eens bijltjesdag kunnen worden voor de ‘white collar workers’, zeg maar alle managers en ingenieurs. Bajaj ergert zich aan de organisatie van KTM. “Een herstructurering van de productie en de toeleveranciers – zowel binnen als buiten Europa – is de enige manier om KTM terug op de rails te krijgen, simpelweg omdat de lonen in Europa te hoog zijn, de politiek is dood en er worden in vergelijking met China en India veel minder uren gewerkt.”
“Daarnaast moeten we de overheadkosten met minstens vijftig procent terugbrengen. Daarvoor kunnen we snoeien op vlak van R&D, marketing inclusief racerij, de administratie en IT. Sinds november is het aantal werknemers al van zesduizend naar vierduizend teruggebracht, maar van die vierduizend zijn er slechts duizend werkzaam in de productie. Wat betekent dat er drieduizend witteboorden aan boord zijn en dat is veel te veel.”

“Er heerste een cultuur van managers die managers managen die op hun beurt managers managen om uiteindelijk de mensen die de motoren produceren aan te sturen. Ik ben verbaasd over de bureaucratie in deze verder excellente organisatie”, aldus Rajiv Bajaj die wel nog een wat mysterieuze uitsmijter in petto heeft. Want Bajaj mag dan wel zeggen dat hij vertrouwen heeft in het nieuwe management met veel competente mensen aan boord, tegelijk meldt hij ‘dat er nog één vacature openstaat die in de komende maanden zal worden ingevuld’. Het zal toch niet de functie van CEO zijn, meneer Neumeister…?
Onder de foto vind je een ingekorte versie van het interview van Adam Child met KTM CEO Gottfried Neumeister dat verscheen in KicXstart september 2025

“Het is belangrijk om te begrijpen dat de problemen die we hebben helaas van eigen makelij zijn”, steekt Neumeister van wal, terwijl hij drie oorzaken aanwijst. “Ten eerste hebben we 400 miljoen euro aan liquiditeit verloren met ons fietsavontuur. Het oorspronkelijke idee was om naast onze motorfietsen ook fietsen te verkopen, om zo vroeg mogelijk klanten te werven en merkloyaliteit op te bouwen. Na corona stortte de fietsmarkt echter volledig in, er was al zoveel overproductie en toen kelderde de vraag.”
“Oorzaak nummer twee was de overname van MV Agusta op een moment dat ons bedrijf al onder druk stond. Het overnamebedrag, de investeringen in werkkapitaal en de aflossing van de schulden waren samen goed voor 220 miljoen euro – in combinatie met het fietsdebacle heb je het dan over 620 miljoen euro. Last but not least hebben we de verkoop verwaarloosd. In 2022 groeide het serieus scheef tussen de groot- en detailhandel, maar ook daarvoor kijken we naar onszelf en ons beleid.”

“Zonder in detail te treden: iedereen weet dat we in 2022 meer dan 70.000 motorfietsen op de markt gegooid hebben. In plaats van het daaropvolgende jaar op de rem te gaan staan, zijn we doorgegaan met het vullen van onze verkoopkanalen. Toen ik bij KTM begon stonden er 270.000 motorfietsen te wachten op een nieuwe eigenaar; 70.000 in onze eigen voorraad en 200.000 bij dealers en importeurs wereldwijd.”
“Gelukkig hebben we in 2024 een recordomzet behaald en zijn we erin geslaagd om 270.000 motorfietsen aan eindgebruikers te verkopen, maar we hebben nog steeds te kampen met de gevolgen omdat er in 2023 minstens 50.000 motorfietsen op de markt werden gebracht met zeer lange betalingstermijnen. Het begon met 270 dagen, maar liep op tot wel 360. Dat betekent dat het werkkapitaal als kauwgom verder en verder werd uitgerekt, maar nooit meer terugkwam. Daardoor is de nettoschuld in amper 18 maanden tijd gestegen van 240 miljoen naar 1,6 miljard euro.”
Neumeisters pogingen om buiten de rechtbank te schikken, mochten niet baten: met liefst 101 banken en andere financiële instellingen die bij KTM aanklopten, werd een insolventieprocedure met zelfbestuur de enige aanvaardbare optie.

90 dagen
“Zelfbestuur was belangrijk om het bedrijf in leven te houden. Alleen het productiebedrijf was insolvent, de beursgenoteerde entiteit en de dochterondernemingen niet. Het hele idee van de herstructurering was om die bedrijfslagen in stand te houden, door te gaan met verkopen en de negentig dagen durende insolventieprocedure te doorlopen. Het was zwaar en intens, maar we hebben het gered.”
Na het drie maanden durende insolventieproces kon de fabriek de productie weer opstarten, waarna de volgende drie maanden in het teken stonden van het veiligstellen van extra liquiditeit en het zoeken naar nieuwe investeerders. Maar toen moest de productie opnieuw stilgelegd worden, wat nog meer onzekerheid creëerde.
Neumeister legt uit: “Gedurende de negentig dagen van insolventie mochten we geen vaste toezeggingen doen voor de toekomst. Dat had gevolgen: we hadden wel voldoende onderdelen in voorraad voor zes weken productie, maar heel wat van onze leveranciers hadden zich inmiddels op andere klanten gefocust. Dus toen onze onderdelenvoorraad op was, stonden we plots helemaal achteraan in de rij.”

Overname door Bajaj
“Er was maar één optie: de productie opnieuw stopzetten. Een moeilijke tijd voor al onze medewerkers. Er waren twee pistes: twaalfhonderd mensen ontslaan, of iedereen twintig procent van zijn salaris laten inleveren en niemand laten gaan. Er werd gekozen voor dat laatste en ik ben ontzettend trots op de inzet van onze medewerkers. Dankzij de overname door Bajaj hebben we nu voldoende liquiditeit.”
“KTM en Bajaj werken al zeventien jaar samen, wat stabiliteit en continuïteit betreft was dit de beste oplossing voor ons. Bajaj is een zeer strak geleid bedrijf waar we veel van kunnen leren, terwijl zij ervan overtuigd zijn dat we hier in Oostenrijk fantastische medewerkers en onmiskenbare knowhow hebben.”
Focus op motoren
“De kern van de herstructurering is focus en eenvoud. Logisch dus dat de fietsactiviteiten werden afgestoten, dat zal tegen eind van dit jaar afgerond zijn. Wat MV Agusta betreft: een heel interessant merk om in te investeren, met geweldige mensen bovendien, maar het was gewoon niet het juiste moment … en of het de juiste match was is ook nog maar de vraag. Dat we gestopt zijn met de verkoop voor CFMoto was een gezamenlijke beslissing, het is belangrijk dat we op onze eigen merken focussen. En op motoren, vandaar dat we de X-Bow (KTM’s autoproject, red.) inmiddels van de hand hebben gedaan.”

Vertrouwen verloren
“Kijk, we hebben veel vertrouwen verloren, dat is begrijpelijk, dus het is belangrijk om dat te herstellen. Dat betekent ook luisteren, de juiste structuur opzetten, en de klant en de kwaliteit centraal plaatsen. Als we de juiste kwaliteit produceren dan zullen omzet, winst en al het andere vanzelf volgen. Onze prioriteiten zijn nu het bedrijf veiligstellen, de liquiditeit garanderen. En vertrouwen geven, aan de werknemers en de markten. We zullen moeten beslissen met hoeveel merken we verdergaan. Daarvoor is eerst grondig marktonderzoek nodig naar het erfgoed en de kracht van elk merk zodat we deze strategische beslissing kunnen nemen op basis van feiten en cijfers.”
“Als alles goed gaat, hebben we binnen een jaar de focus weer waar hij hoort te zijn. We hebben de klant centraal gesteld in alles wat we doen, we hebben de relaties met onze dealers hersteld en hen geholpen hun voorraden weg te werken. Er zijn weer reserveonderdelen, de garanties werden verlengd tot vier jaar. We zijn een olietanker geworden, maar we moeten weer een speedboat willen zijn: het is geen doel om de grootste te zijn, ik wil liever de beste en meest winstgevende zijn.”
Wordt ongetwijfeld vervolgd…

Tekst Bart De Schampheleire, Adam Child • Fotografie Gold&Goose, KTM AG