MV Agusta Superveloce 800

Voorspellingen over de toekomst van MV Agusta wagen we ons niet aan, maar we willen na jaren van slagen om de arm en lichte achterdocht ten opzichte van de club uit Varese nu toch echt even laten weten dat MV goed bezig is. Het merk duikt duidelijk weer de nichehoek in, daar waar absoluut de kracht ligt van Castiglione en Co. Want bijzondere motorfietsen ontwerpen kunnen ze nog steeds. Dat zagen we tijdens de afgelopen EICMA, waar het merk op de proppen kwam met de Superveloce 800

De Superveloce was de absolute eyecatcher, én verrassing. De CRC-designafdeling lijkt erin te zijn geslaagd fraaie retro GP-invloeden in het nieuwe kuipwerk te boetseren zonder te verzanden in een of andere kleffe remake. De gave asymmetrische 3-in-1-in-3 opzet van het SC-Project uitlaatsysteem is natuurlijk een regelrechte hint naar de oude GP-racers, net als het kleurenpalet en het coole gele ruitje. De leren riem over de tank vinden we dan weer overkill, maar dat is ze verder vergeven. Onderhuids zien we veel terug van de F3 800. Rijwielgedeelte en driepitter zijn vrijwel identiek, al rept MV wel over een aangepaste mapping voor een betere vermogensafgifte. Iedereen die de F3 een beetje kent, weet dat het qua sturen en power (173 kg/148 pk) in ieder geval wel snor zit. Een nieuw TFT-dashboard oogt hoopgevend. Eveneens hoopgevend: MV voorspelt productie in de tweede helft van 2019.

Deel


Gerelateerde artikels

Terwijl je in de vertrekhal van de luchthaven zit te wachten om te boarden naar het zuiden van Spanje waar

Toen Yamaha in 1991 met de TDM 850 op de proppen kwam, zette het merk met die vreemde eend/gewaagde gok

We gaan er geen doekjes om winden: terwijl elektrische scootertjes voor de stad en alles wat daarrond ligt intussen gemeengoed

Ultiem veilig is het misschien niet, handschoenen die stoppen bij de pols. Ga je op je giechel, dan zijn je