MV Agusta 250 B (1967)

Met het huidig economisch klimaat is het niet iedereen gegeven een nieuwe motorzaak uit de grond te stampen. Maar na 14 jaar carrosseriewerk te hebben verricht aan wagens deed Matthias 4 maanden geleden de stap dan toch. En maar goed ook. Dat er nog steeds mensen met passie geloven in een toekomst in de motorbranche zegt genoeg. Motorrijden is verre van dood.

Geschreven door Peter Naessens                      Foto’s Peter Naessens

Naam: Matthias van Brussel
Bouwjaar: 1985
Beroep: zaakvoerder Moto Peinture

Oorsprong motorliefde:
“Mijn vader reed ook met de motor. Op zijn 19de kocht hij de Honda C72 van zijn nonkel over. Na verloop van tijd was deze in panne gevallen en zo in onze garage in de hoek beland. Een twintigtal jaren later hebben we hem dan van onder het laken gehaald en voor mijn vader zijn 50ste verjaardag volledig in orde gezet. Voor mezelf begon het al op 8-jarige leeftijd. Ik reed toen in onze hof rond met een brommertje dat we hadden overgekocht van de buren. Rond mijn 15 jaar ben ik meegegaan met een kennis naar een old-timerbeurs en daar heb ik me dan een Zündapp gekocht. Daarmee reed ik 2 jaar lang alle dagen door weer en wind naar mijn werk tijdens mijn leercontract carrosserie. Toen ik 18 werd kocht ik me een Honda VFR400 van ‘86, een jaartje later een Laverda 750 SF en kort daarop wisselde ik nog twee keer. Tot op een bepaald moment de MV Agusta F4 van mijn nonkel naar een andere locatie  gereden moest worden. Hij kon het zelf niet doen en natuurlijk hielp ik hem maar al te graag. Na 5 minuten rijden was ik al volledig verkocht en moest en zou er een hebben. Zo gezegd zo gedaan, ik kocht een F4 750 uit 2001. De eerste jaren reed ik er constant mee, ik was echt verslaafd aan die motor. Sindsdien is MV Agusta echt wel een passie geworden van mij.”

Motor: MV Agusta 250 B
Bouwjaar: 1967

Speciaal:
“Ze zijn redelijk zeldzaam, vooral dan die met de chromen tank. Voor die tijd was het ook een redelijk sportief model en dat zie je dan ook aan de componenten. De remmen zijn stevig uitgevoerd en er zit een dubbele open carburator op. Hij gaat ook redelijk goed vooruit voor een 250cc uit die periode, maar gelukkig is het chassis hiervoor wel voorzien. De motorfiets is grotendeels origineel, maar er is hier en daar wel wat aan hersteld. Hij is ook gesigneerd door de zesvoudige GP-wereldkampioen en TT-winnaar Jim Redman, die ironisch genoeg al zijn successen behaalde met Honda…”

Verhaal:
“Nadat ik mijn F4 kocht, begon ik me meer en meer te interesseren in oudere MV-modellen en memorabilia. Ik leerde toevallig iemand kennen die ook oude MV’s verzamelde en zijn collectie wat wou uitdunnen. Deze motor was hij bereid te verkopen en ik heb niet getwijfeld. Ik heb hem dan technisch volledig in orde gezet en een nieuw setje banden gemonteerd. De lak is wel nog grotendeels origineel gebleven en alle chroom onderdelen ook. Ik rij er vrij veel mee, vooral in de buurt hier. Vorig jaar heb ik er de Veteranen-toer mee gereden, met mijn vriendin achterop. Het is een 2 dagen durende rit van Berlare naar Houffalize, in totaal toch goed voor een 800 km. Buiten wat kleine mankementen hebben we geen pech gehad. Die MV’s zijn toch niet zo onbetrouwbaar als wordt beweerd hoor.”

Andere motoren:
FN M90 1931
Flandria Record Special 1968
Suzuki GT380 1978
Suzuki GS550 1978
AutoMoto 1949
MV Agusta F4 750 S 2001 (2 stuks)
diverse oude MV Agusta’s

Gespot:
Wij spotten een gloednieuwe spuitcabine, klaar om de nodige motoren van een nieuw kleurtje te voorzien.

Deel

Gerelateerde artikels

Ducati Panigale V4 S

Kort getest: Ducati Panigale V4 S

Ducati zocht, na een jarenlange ratrace voor meer power en minder kilo’s, duidelijk naar een manier om die explosiviteit een beetje te beteugelen. Geen gekke