Onlangs kocht ik een Ducati 900SS die tien jaar in een garage heeft gestaan. Het voorwiel zat volledig onder de remstof, terwijl achterbrug en tandwielen gelardeerd waren met kettingvet. Daarbovenop zat ook nog eens het traditionele ‘ik sta hier te verpieteren’ stof en vuil. Jos the Boss, Motorrijders huismecanicien, raadde me aan om een hele dag uit te trekken om de motor te poetsen, maar als rabiate ‘motorpoetshater’ beperk ik me tot een uurtje. Motor nat maken, besproeien met de biologisch afbreekbare Motul Motowash E2, koffietje drinken en dan pas in de aanval. Die aanval pleeg ik met een radiatorborstel, die heeft een lange steel en de borstelkop staat onder een minimale hoek – overigens een gouden tip van Jos The Boss. Met deze borstel kan je tot aan de naaf van de voorwielen, borstel je de verontreinigde remklauwen en geraak je makkelijk aan de binnenkant van de remschijven. Ook de koelvinnen en alle hoekjes en kantjes van het blok zijn zo makkelijk schoon te maken. Ik spoel mijn prachtige Ducati 900SS lang en zorgvuldig af, want het Motul-spul blijft even naschuimen. Mijn nineties fiets staat te schitteren in de volle zon: alle remstof is verdwenen; hardnekkig samengekoekt kettingvet zal ik moeten aanpakken met remmenreiniger of een ander product, maar op de andere plekken is het vet wel weg. Historische vliegenrestjes vragen nog enige extra wrijving. Deze Motul Motowash E2, die overigens ook een anti-corrosielaag legt, zou na 23 dagen voor 99% biologisch afgebroken zijn. Na een tweede intensieve spraybeurt blijft er in mijn literflacon nog 400 ml over.
Prijs: € 14,90 | Getest door: Stefaan Buyze | inhoud: 1 L. |
Meer info: www.bihr.eu