BLENDER-BLENDER RACING wint MotokicX GPmanager 2021!

Na twee edities met miniem verschil is winnaar Gerdo Boeve van Blender-Blender Racing deze editie met een iets ruimere voorsprong de beste MotoKicX GPmanager van 2021 geworden. Hoewel het tot de laatste wedstrijd spannend bleef, kon na de race in Valencia de champagne definitief worden ontkurkt: de teammanager uit het Gelderse Emst rijdt de Ducati 848 van Ducati Zaltbommel naar huis!

De stemming is uitgelaten in de showroom van Ducati Zaltbommel, waar de hoofdprijs onder een rode doek in afwachting is van de definitieve onthulling. Toch was de sfeer niet het hele jaar zo ontspannen. Vanaf de derde Grand Prix meldde Team Blender-Blender Racing zich in de top 10, om daar vervolgens het hele seizoen te blijven, maar de leiding werd wel twee keer uit handen gegeven. Toch kan er met drie wereldkampioenen en twee vicewereldkampioenen aan boord met recht gesproken worden van een zeer succesvolle teammanager. Alleen in de Moto3-categorie stelde Blender-Blender niet de nummer 2 in de eindstand Dennis Foggia op, maar de nummer 3 Sergio Garcia – die voor het team nog 10 bonuspunten pakte dankzij snelle ronden in twee GP-weekenden. Het leekt wel of ze bij Blender-Blender Racing een glazen bol in de pitbox hadden staan, want na in de eerste helft van het seizoen de vruchten te hebben geplukt van de successen van Sam Lowes, werd de Brit samen met de Italiaan Bezzecchi via een rijderswissel aan de kant gezet ten faveure van de latere nummers 1 en 2 in het kampioenschap Remy Gardner en Raúl Fernandez.


Spannend tot de laatste race
De winnaar zelf daarover, terwijl we samen met eigenaar Ronald van Vliet de taart aansnijden in de showroom bij Ducati Zaltbommel: “De laatste paar races waren zenuwslopend in ‘Huize Boeve’. Na de zomerstop heb ik lang op plek 1 gestaan; toen leek het mis te lopen door de blessure van Sergio Garcia en twee races voor het einde zakte ik terug naar plek twee. Ik dacht, daar gaan we. Ik was juist in het weekend dat Garcia onderuitging in de training en zichzelf blesseerde een weekendje weg met m’n vrouw, als cadeautje voor m’n verjaardag … ik kan nu wel verklappen dat de sfeer op vrijdag toch even onder het vriespunt gezakt was. Maar gelukkig waren m’n cruciale rijders net weer op tijd fit én in vorm! Tot de laatste bocht in Valencia was het spannend, want één crash in de laatste bocht en het team wat nu tweede is geworden was me gepasseerd met één (!) punt voorsprong… Dus je kunt je de ontlading na de finish van de Moto3 in Valencia voorstellen, haha.”


De blinkende hoofdprijs, de schitterende Ducati 848, ter beschikking gesteld door GPmanager-partner Ducati Zaltbommel, wordt uiteraard met open armen ontvangen in Emst. “Ik heb toevallig al een Ducati, een 750 Sport uit ’89 die alweer een tijd stilstaat, maar waar ik al langer plannen mee heb om ‘m weer rijklaar te maken. Wat dat betreft komt deze 848 op een perfect moment, het is een heel mooi exemplaar en meteen ook een goede stimulans de 900 weer op te knappen. Mijn vrouw heeft ook haar motorrijbewijs en nu kunnen we natuurlijk samen rijden. Echt te gek.”


Veni Vidi Vice-kampioen
Het verschil tussen een 848 van Ducati Zaltbommel en een Damen Imola race-overall zat ‘m uiteindelijk in de opstelling van Moto3-coureur Jaume Masiá. De Spaanse Moto3-coureur behaalde 10 punten minder dan zijn landgenoot Sergio Garcia. Veni Vidi Vice begon het seizoen net als Blender-Blender Racing met Marco Bezzecchi in Moto2 en beide teams maakten gebruik van de rijderswissel om de Italiaan ‘in te ruilen’. Ook Jack Miller werd na de eerste helft van het seizoen de wacht aangezegd. Het zorgde ervoor dat Veni Vidi Vice zich pas vanaf Oostenrijk weer in de top 10 meldde en vanaf daar gestaag doorklom naar een eervolle tweede plek. De Damen Imola race-overall gaat dus naar het Groningse Foxhol!

Nieuwe AGV helm voor KIN Racing
Ook bij het team dat als derde eindige, KIN Racing, moest de tegenvallende Italiaan halverwege het seizoen dankzij een rijderswissel plaats maken. Het team uit Staphorst bleef wel trouw aan MotoGP-coureurs Jack Miller en Fabio Quartararo en ook dit team laat zien dat je eigenlijk in alle klassen wereldkampioen moet worden om in de top 3 te eindigen van MotoKicX GPmanager. KIN Racing mag een splinternieuwe AGV helm uitzoeken ter waarde van 500 euro!

Het HoKa Racing Team uit Schiedam koos in de Moto3-categorie niet voor wereldkampioen Acosta maar voor John McPhee en Jaume Masiá. HoKa wint met een vierde plek in de eindstand een nieuwe Michelin Power GP bandenset, net als Luca Racing uit Lisse en Team SRT uit Wemeldinge. Met een vrijwel gelijke line-up als het winnende Blender-Blender mochten de teammanagers van Luca Racing en Dolfifumi gedurende het seizoen even aan de leiding proeven. Uiteindelijk eindigden de teams op respectievelijk de plekken vijf en zeven door uit de Ducati-stal niet Francesco Bagnaia naast de latere wereldkampioen Fabio Quartararo op te stellen, maar respectievelijk Jack Miller en Johann Zarco. Dolfifumi uit Staphorst wint een accessoirespakket van Barracuda, Team Fazerman rides Again uit Nieuwerkerk aan den IJssel een paar fraaie Side racelaarzen, Beumer Racing uit Deventer krijgt nieuwe handschoenen van het merk Furygan en Mark’s Racing Team 1 uit Ermelo sluit de top 10 af met een gratis trackday op het TT-Circuit van Assen.

Eervolle vermelding voor ‘Ik wil zo graag die Ducati’ uit IJsselstein
Het begon zo goed voor het team ‘Ik wil zo graag die Ducati’ van ‘Arie’ (Molenaar??) uit IJsselstein. Maar liefst twee GP’s leidde hij de MotoKicX GPmanager om in Portugal de leiding uit handen te geven aan de latere winnaar Blender-Blender Racing. Omdat Johann Zarco en Sam Lowes de sterke seizoenstart niet konden volhouden, viel het team uiteindelijk met 1.405 punten net buiten de prijzen. Het vertrouwen in de rijders bleef groot, want van de teamwissel werd niet gebruikgemaakt.


Jack Miller favoriet
In tegenstelling tot de wereldkampioen van vorig jaar Joan Mir genoot de 2021 wereldkampioen Quartararo veel vertrouwen. Hij zorgde voor succes voor 337 teams. De verwachtingen rondom Franco Morbidelli lagen nog hoger met 498 contracten. Publiekslieveling Jack Miller werd door teammanagers echter het meest opgesteld, maar liefst 647 teams hadden de Australiër in hun MotoGP-gelederen. In de Moto2-klasse waren Marco Bezzecchi en Sam Lowes, respectievelijk de coureur die vorig jaar de meeste punten per euro verdiende en de coureur die het hoogste totaalaantal punten behaalde, favoriet. Zij konden hun rol dit jaar niet helemaal waarmaken. Ook vaderlandsliefde is onze teammanagers niet vreemd, gezien de 362 maal dat onze eigen Bo Bendsneyder mocht aantreden. In de lichtste klasse van het wereldkampioenschap ging men het vaakst voor Jaume Masiá en Darryn Binder.


‘Rookie’ Raúl Fernandez topscorer
Niemand in het wereldkampioenschap verdiende zoveel punten als de Moto2-rookie Raúl Fernandez. De Spaanse KTM Ajo-coureur werd weliswaar geen wereldkampioen, maar wist dankzij een serie snelste trainingstijden en racerondes maar liefst 36 punten meer te scoren in MotoKicX GPmanager dan zijn teamgenoot en latere wereldkampioen Remy Gardner. Fernandez behoorde ook vorig jaar bij de top 5 coureurs met de meeste punten achter hun naam.

Fernandez en Acosta ‘best value for money’
Het zal niet verbazen dat dé verrassingen van dit seizoen ook de meeste waar voor hun geld boden. En net als vorig jaar was er in de lichtste klassen het meeste rendement te behalen. Moto2-coureur Raúl Fernandez kostte maar 2.198 euro per behaald punt. Dat is het koopje van de eeuw, gekeken naar de ruim 6.000 euro per punt kostende Bezzecchi die de teammanagers vorig jaar het beste rendement opleverde. Moto3-wereldkampioen Pedro Acosta was met 4.833 euro per punt ook een lot uit de loterij. Sergio Garcia, Izan Guevara en Remy Gardner maken de top 5 beste renderende coureurs compleet.


In de MotoGP-categorie bleek Francesco Bagnaia de beste investering. Met een ‘aanschafprijs’ van 2 miljoen wist de Ducati-coureur 302 punten te behalen; een respectabele kostprijs van 6.623 euro per punt. De Italiaan bood daarmee net iets meer ‘value for money’ dan wereldkampioen Fabio Quartararo. Opmerkelijk is dat er maar liefst vier Ducati-coureurs bij de beste vijf investeringen zaten. Na Bagnaia is dat op plek drie Johann Zarco, gevolgd door Jorge Martin en Jack Miller.

Stijgers en dalers
De grootste stijging maakte Team PimExloo mee. Het Team uit Exloo maake een stijging door van 133 posities dankzij Franco Morbidelli, Francesco Bagnaia, Augusto Fernandez, Aron Canet, John McPhee en Jaume Masiá. Voor YamahaDream1961 bleek 2021 uiteindelijk een slechte droom. Het team uit Steenwijk beleefde een daling van 91 punten, mede veroorzaakt doordat Yamaha-coureur Maverick Viñales halverwege het seizoen besloot zijn carrière voort te zetten bij Aprilia. De laatste twee races waren een regelrechte ramp voor dit team met maar liefst vier nulscores in Portugal en vijf nulscores in Spanje.

Withag en Iwema beste kenners
Dit jaar geen deelnemende ‘kenners’ onder de winnaars. Oud-coureur en coach Bob Withag bleek het beste oog voor talent te hebben. Met zijn ‘Beast from the East’ team behaalde hij 1.264 punten en schopte hij het tot de 138e plek in de eindstand. IJsspeedwayheld en voormalig 125cc-, Moto3- en MotoE-coureur Jasper Iwema deed het ook niet slecht. Zijn ‘No Shit Sherlock’ Team moest slechts 15 punten inleveren ten opzichte van Withags team uit Borne en Iwema deed dat zonder rijders te wisselen! Had hij Franco Morbidelli halverwege het jaar ingeruild dan had het team uit Hooghalen best weleens in de prijzen kunnen vallen… Marcel Ankone schreef meerdere teams in, maar zijn ‘Ankone2’ presteerde met een 158 plek het beste. Het team uit Oldenzaal eindigde onder de kenners als derde achter Jasper Iwema.

Volgend jaar zelf zo’n fraaie Ducati van Ducati Zaltbommel winnen? Of een van de vele andere mooie prijzen? We gaan door in 2022! Houd dus komend voorjaar KicXstart en Motorrijder én natuurlijk de GPmanager website in de gaten en schrijf je op tijd in voor de leukste GPmanager-competitie van de Lage landen!

Tekst Max de Vries/Randy van der Wal        Fotografie Henny B. Stern/Gold&Goose

Deel

Gerelateerde artikels

Moto Guzzi Stelvio

Kort getest: Moto Guzzi Stelvio

Met de Stelvio 1200 probeerde Moto Guzzi van 2007 tot 2016 al eens een alternatief te bieden voor de almachtige BMW R 1200 GS. Hoewel de Italiaanse

[