MotoGP-circuits: Phillip Island

Phillip Island

In 2023 zien de GP-raceweekends er heel anders uit; niet alleen met de extra Sprintrace op zaterdag, maar ook vanwege een ongezien aantal verschillende circuits. Voorafgaand aan elk raceweekend lichten we het circuit voor je uit. Dit keer: Phillip Island.

Magnifiek gelegen op een schiereiland onder Melbourne en voor veel rijders hét circuit van het jaar. Tegelijkertijd ook de tijd van het jaar dat er geen fouten meer gemaakt mogen worden. Alex Rins pakte op de Suzuki hier vorig jaar de winst, vlak na de officiële aankondiging van het merk dat het zich terug zou trekken uit de motorsport in z’n geheel.

Phillip Island

Phillip Island is een aaneenschakeling van geweldig snelle bochten en een drietal strategisch geplaatste haarspelden. Gezien Phillip Island achteraan de kalender bungelt, wordt hier ook vaak geschiedenis geschreven. Denk maar aan Valentino Rossi die hier z’n eerste titel in de koningsklasse scoorde door drie bochten voor het eind Max Biaggi uit te remmen. Of Jeremy McWilliams die een jaar later op de Proton KR500 de laatste tweetakt naar poleposition in de MotoGP stuurde. Of Marco Melandri die in 2006 met rokende achterband uit de laatste bocht kwam gedrift. En bovenal Casey Stoner die met 260 op de teller en op onnavolgbare manier z’n Ducati of Honda dwars zette in de intussen naar hem vernoemde Bocht 3. Maar voor een rondje Phillip Island grijpen we terug naar Jorge Martin, die vorig jaar het negen jaar oude (!) ronderecord van Lorenzo brak in de kwalificaties en daarmee de pole pakte.

Phillip Island
• Lengte: 4,4 km • Bochten: L/R 7-5
• Breedte: 13 m • Langste rechte stuk: 900 m
• Ronderecord: 1.27.767 J. Martin (2022)
• Gemiddelde snelheid: 182,4 km/u
• Topsnelheid: 356,4 km/u
• Winnaar 2022: A. Rins (Suzuki)

Alex Rins Phillip Island 2022

Deel

Gerelateerde artikels

Royal Enfield Interceptor 650

Voorjaarsvoordelen bij Royal Enfield

Nog tot 1 juni kun je voordeel scoren op verschillende Royal Enfield-modellen. Het voorjaarsvoordeel loopt op tot 600 euro en kan ingezet worden als korting

BMW M 1000 XR

Kort getest: BMW M 1000 XR

De standaard BMW S 1000 XR al redelijk indrukwekkend als ‘kwieke toermachine’? Hm, het kan natuurlijk altijd kwieker. En gekker. Laat dat maar aan de M-divisie over