Moto Morini verrast met midsize: 6 1/2 en X-Cape!

Naast de monstrueuze Super Scrambler is Moto Morini’s meest briljante zet evenwel de aankondiging van een nieuw middenklasse-platform: een 650cc paralleltwin die zowel als basis zal dienen voor een naakte roadster als een lichte allroader. Te beginnen met die naked 6 1/2, die ‘t koosnaampje ‘Seiemmezzo’ meekrijgt, ofte ‘zesenhalf’. Een vlag die de lading dekt, met andere woorden.

Met een zadelhoogte van 825 mm is de 6 ½ toegankelijk voor rijders van alle kleuren en maten, terwijl het brede stuur je mooi rechtop in de zit duwt. In een eerste, beperkte technische fiche maakt Moto Morini gewag van een stalen vakwerkframe waar een vloeistofgekoelde tweecilinder lijnmotor met 649cc in huist, een volledig instelbare 50mm UPSD-voorvork (125mm veerweg) en qua veervoorspanning en uitgaande demping regelbare monoshock (120mm veerweg) achteraan. De 19-duims voorvelg zou dan weer voorzien zijn van een dubbele 300mm schijfrem met zwevende remklauwen, het 17-duims exemplaar achteraan doet het met een enkele 255mm remschijf. Om de spaakwielen sjorden de Italianen een setje Metzeler Karoo’s. 

Voor de led-koplamp werd geloensd naar z’n 1.200 cc grotere broer, terwijl je op het 5-duims kleurendashboard alle nodige informatie vindt. De Seiemmezzo zal bij de dealers aangeboden worden een ‘standaard’-versie en een beperkte 35kW-versie (A2). Op uitgebreide motorspecs is het evenwel nog even wachten geblazen. Desalniettemin: spannend nieuws!

X-Cape 
X-Cape is dan weer het avontuurlijke broertje, dat zowel on- als offroad z’n streng moet kunnen trekken. Een alleskunner, met frisse looks die we wel kunnen pruimen. Om ‘m voor iedereen toegankelijk te houden, werd het ruime zadel van de X-Cape slechts 830mm hoog gepositioneerd. Dan mag de X-Cape een midsizer zijn, over zijn dashboard kunnen we allerminst ‘t zelfde beweren: met z’n zeven duimpjes aan beelddiagonaal heeft ie zowaar één van de grootste TFT’(tje)s op de motormarkt aan boord.

Het windschermpje is dan weer met één hand verstelbaar, de duozit vrij ruim en voorzien van grote handgrepen, en led-verlichting is standaard. Optioneel zijn er ook zijkoffers, valbeugels en verwarmde handvatten verkrijgbaar. Uitpakken doet Moto Morini’s midsize allroader alvast met z’n volledig instelbare 50mm UPSD-voorvork met 160mm aan veerweg, en qua veervoorspanning en uitgaande demping instelbare monoschock (veerweg: 135mm). De wielmaten deelt de X-Cape met de 6 ½ (vooraan 19-, achteraan 17-duims), en ook op deze telg staan zowel voor als achteraan staan J.Juan-remklauwen in voor het betere bijtwerk.

Net zoals z’n platformgenoot, is ook de X-Cape verkrijgbaar in een (nader te bepalen) standaard- of meer geknepen 35kW-versie. Noch uitgebreide technische gegevens, noch prijzen zijn op dit moment bekendgemaakt – maar we houden jullie op de hoogte. Wie de X-Cape bij de dealer wil ontdekken, zal naar verluidt wel even geduld moeten uitoefenen tot de tweede helft van 2020. 

 class=

Deel

Gerelateerde artikels

Honda NT1100

Kort getest: Honda NT1100 DCT

Honda mag je ondertussen zo ongeveer de koning van de nichemarkten noemen. Toen alle Japanse merken de cruisers uit hun aanbod schrapten, bleef Big Red